Інформаційна доступність ЦНАПів Львівщини: що показав аналіз сайтів територіальних громад

зображення - ілюстративне
На сьогодні на Львівщині найбільша в Україні мережа Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП), їх територіальних підрозділів (ТП) та віддалених робочих місць (ВРМ), яких налічується 591.
“Насправді це чудово, адже мета – наблизити послуги до кожного мешканця. Проте, щоб громадяни могли ефективно користуватися цими можливостями, вкрай важливо, аби інформація про ЦНАПи була актуальною, доступною та легкою для пошуку на сайтах територіальних громад”, - зазначили у відділі розвитку надання адміністративних послуг управління з питань цифрового розвитку Львівської облдержадміністрації.
Відділ провів комплексне оцінювання розділів/сайтів ЦНАПів області. Аналіз здійснювали згідно з основними показниками, які визначені у Примірному регламенті ЦНАП, та в рамках реалізації Плану заходів на 2025 рік Концепції вдосконалення діяльності ЦНАПів Львівської області на 2024-2026 роки.
Як оцінювали інформаційну доступність?
Обрали 13 ключових показників, які визначені Примірним регламентом ЦНАП, та додали 2 комплексні – доступність та зручність інформації. Максимально можлива оцінка – 25 балів.
Оцінювання розділів/сайтів ЦНАП провели протягом минулого тижня, за такими показниками і балами як і у 2024 році:
- найменування ЦНАП, його місцезнаходження (повна адреса) (2-так, 0-ні);
- номер телефону для довідок (1-так, 0-ні);
- адреса електронної пошти (1-так, 0-ні);
- інформація про ТП/ВРМ (адреса + тел + ел пошта) (3-так, 0-ні);
- прізвище, ім’я, по батькові керівника ЦНАП, телефон, адреса ел.пошти (3-так, 0-ні);
- графік роботи ЦНАП та ТП/ ВРМ (прийому суб’єктів звернень) (2-так, 0-ні);
- перелік адміністративних послуг, які надаються через ЦНАП та ТП/ ВРМ (2-так, 0-ні);
- інформаційні картки адміністративних послуг згідно переліку (1-так, 0-ні),
- платіжні реквізити для оплати платних адміністративних послуг (1-так, 0-ні);
- Положення про ЦНАП (1-так, 0-ні);
- Регламент центру (1-так, 0-ні);
- графік надання консультацій, прийому суб’єктів звернень суб’єктами, які забезпечують консультування (1-так, 0-ні);
- інформація щодо можливостей отримання послуг он-лайн в електронному вигляді (1-так, 0-ні);
- доступність (1. розділ ЦНАП є на 1 стор сайту громади або власний сайт ЦНАП; 2. повнота меню розділу; 3. впорядкованість меню розділу ) (3-так, 0-ні);
- зручність (1. наявна структура в розділі ЦНАП; 2. інформація актуальна і її легко знайти, в т.ч. без завантаження додаткових файлів) (2-так, 0-ні).
Зважаючи на однакові критерії і терміни оцінювання, доцільно зробити порівняння результатів 2024 і 2025 років щодо змін по кожному з визначених показників.
Узагальнені результати оцінювання розділів/сайтів ЦНАП 73 громад області - середній бал становить 18,85 (у 2024 році - 16,06), що дорівнює 75,40% (у 2024 році - 64,22%) від максимуму.
Більш детально в розрізі ЦНАП отримали наступні результати:
12 (у 2024 році - 4) - найвищі бали (25);
28 (у 2024 році - 19) - високі бали (від 21 до 24);
18 (у 2024 році - 29) - середні бали (від 15 до 20);
13 (у 2024 році - 16) - низькі бали (від 1 до 14);
2 (у 2024 році - 5) громади отримали 0 балів.
Що найважливіше для мешканців і як часто ця інформація доступна?
Для громадян, які планують візит до ЦНАП, ключовою є наступна інформація:
Куди і коли звернутись? (місцезнаходження, графік прийому): 89,04 % (у 2024 році - 82,19%) і 84,25 % (у 2024 році - 76,71%) ймовірність знайти.
Де отримати інформацію? (телефон, email): 89,04% (у 2024 році - 79,45%) для телефону, 93,15% (у 2024 році - 87,67%) для email.
Які послуги можна отримати? (перелік послуг): 70,55% (у 2024 році - 73,29%) ймовірність знайти.
Що потрібно для отримання послуг? (інформаційні картки): 67,12% (у 2024 році - 52,05%) ймовірність знайти.
Кому і скільки платити за платну послугу ? (платіжні реквізити): 68,49% (у 2024 році - 56,16%) ймовірність знайти.
Повна інформація про ТП/ВРМ (адреса, телефон, email) доступна лише у 66,67% (у 2024 році - 47,03%) випадків, а дані про керівника ЦНАП – у 80,37% (у 2024 році - 59,36%).
Усереднена оцінка по 2 комплексних показниках: щодо доступності інформації становить 66,67% (у 2024 році - 56,02%), а зручності – 77,40% (у 2024 році - 64,58%).
Висновки та подальші кроки
Порівняння результатів оцінювання у 2025 і 2024 роках однозначно свідчить про позитивну динаміку змін абсолютно по всіх 15 показниках.
Суттєво (у три рази з 4 до 12) збільшилась кількість розділів/сайтів ЦНАП, які оцінили найвищим балом. Також збільшилась кількість (з 19 до 28), які оцінили високими балами (від 21 до 24 балів). Проте зменшилась кількість (з 29 до 18), які оцінили середніми балами (від 15 до 20 балів). Фактично без змін кількість (з 16 до 13) з низькими балами (від 1 до 14 балів). Зменшилась кількість (з 5 до 2), які оцінили 0 балів.
Цьогоріч, 12 територіальних громад (Бориславська, Бісковицька, Бродівська, Великолюбінська, Гніздичівська, Городоцька, Грабовецько-Дулібівська, Комарнівська, Моршинська, Оброшинська, Східницька, Яворівська) продемонстрували хороші результати - їх розділи/сайти ЦНАП визнані доступними, зручними та наповненими актуальною інформацією.
Позитивну динаміку зафіксували також у 41 територіальній громаді, у яких оцінка за розділ/сайт ЦНАП збільшилась від 1 до 17 балів порівняно з 2024 роком. Особливо покращився стан у Поморянської громади - на 14 балів, Белзької громади - на 15 балів, Івано-Франківської громади - на 17 балів.
Разом з тим залишились ті самі оцінки розділів ЦНАП у 17 територіальних громад, що свідчить про відсутність позитивних змін.
Негативну тенденцію продемонстрували 10 територіальних громад, у яких оцінка за розділ/сайт ЦНАП зменшилась від 1 до 4 балів.
Взагалі не мають розділів ЦНАП або будь-якої інформації про їхню діяльність на своїх сайтах 2 територіальні громади - Бібрська і Підберізцівська.
Отримані результати оцінювання та порівняння їх з результатами 2024 року вказують на те, що майже половині територіальних громад потрібно вдосконалювати розділи/сайти ЦНАПів для забезпечення мешканців повною, актуальною та легкодоступною інформацією.
“Ми й надалі приділятимемо увагу періодичному аналізуванню способів інформування мешканців. Адже насправді дуже важливо, щоб люди знали, де, коли і як отримати необхідну їм адміністративну послугу. Якщо такої інформації немає на сайті громади, то означає, що не всі керівники ЦНАП переймаються цим. Цей аналіз є важливим кроком до того, аби кожен мешканець Львівщини міг безперешкодно отримати потрібну йому послугу, володіючи всією необхідною інформацією”, - зазначила т.в.о. начальника управління з питань цифрового розвитку Львівської ОДА Наталія Хомик.