У Львівській ОВА відбулась робоча зустріч щодо збереження та ефективного управління об’єктами культурної спадщини

Зустріч Щодо Збереження Та Ефективного Управління Об’Єктами Культурної Спадщини (14)
Поштовхом до обговорення цього питання став законопроект, спрямований на вдосконалення механізму залучення приватних інвестицій з використанням механізму державно-приватного партнерства, який зараз розглядають в Парламенті.
«Пропоную внести пропозиції до цього законопроекту, які б вдосконалювали механізм передачі об’єктів культурної спадщини в рамках державно-приватного партнерства. Об’єкти культурної спадщини повинні бути в руках тих, хто з них зможе зробити яскравий бізнес, щоб згодом туди із задоволенням приїжджали туристи, насолоджувалися красою, відбувалися різноманітні івенти», - зазначив Олександр Кулепін, заступник начальника Львівської ОВА, який головував на заході.
Про вдалий досвід перетворення культурних пам’яток в туристичні центри у Європі та США під час презентації розповіла Наталя Табака, керівниця управління туризму та курортів Львівської ОВА. На території Львівщини теж є практика передачі пам’яток у концесію, але неефективна.
«На сьогодні Львівщина має негативний досвід з передачі об’єктів культурної спадщини в концесію. Укладені договори ще в 2010 році так і не були реалізовані та залишились «формально» укладеними.
Якщо говорити про концесію в контексті діючих правових норм, то процес оформлення документів на сьогодні є доволі тривалим, існує необхідність в удосконаленні інституційного та правового забезпечення підготовки й реалізації проєктів ДПП.
У разі продажу таких об’єктів єдине, що буде захищати архітектурну пам’ятку від її знищення – законодавство про охорону культурної спадщини. Створюються певні ризики», - наголосила Оксана Максимів, начальник відділу правового забезпечення Львівської ОВА.
Свій погляд щодо цього питання висловила і Олена Василько, директор департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської ОВА.
«Я за те, щоб права на володіння такими об’єктами, з жорсткими вимогами щодо охорони та реставрації, могли навіть надаватися в право оренди або власності з аукціонів. Це нормальна європейська практика. Знаю, що за кордоном є такий момент, що на аукціон може прийти той, хто показує банківський рахунок чітко відкритий під реставрацію цього об’єкта і в нього є закладена певна сума коштів. Він бере на себе зобов’язання протягом визначеного часу відновити будівлю і з цього рахунку може використовувати гроші лише на її реставрацію», - зазначила Олена Василько.
Зараз власне формується ринок об’єктів культурної спадщини, стає престижно бути їх власниками правильно реставрувати. Тож першочергово потрібно вилучати їх з балансів, де ними неефективно управляють та поступово кидати на приватизацію з мінімальними умовами.
Свої пропозиції щодо цієї тематики висловили також Ірина Гаврилюк, директор департаменту з питань культури, національностей та релігій Львівської ОВА, Ганна Гаврилів, керівниця ГО «Спадщина UA», Юрій Яценко, ініціатор проєкту культурно-освітнього простору палацу Фредро-Шептицьких, Ян Шептицький (онлайн) про успішні проєкти ДПП на території Польщі та Василь Карпів, реставратор монументального мистецтва.