На Львівщині провели квартальне аналізування діяльності ЦНАПів області

Аналіз Діяльності ЦНАП Львівщини
Проведення аналізування діяльності центрів надання адміністративних послуг (далі - ЦНАП), їх територіальних підрозділів (далі - ТП) та віддалених робочих місць адміністратора (далі - ВРМ) є необхідним для визначення загального стану справ та фіксування позитивних тенденцій і проблемних питань їх розвитку.
Відділом розвитку надання адміністративних послуг управління з питань цифрового розвитку облдержадміністрації проведено порівняльне аналізування діяльності ЦНАП області за результатами їх діяльності у 1 кварталі 2024 і 2025 року. За основу було взято інформацію із звітів ЦНАП за 1 квартал цих років, які подані Міністерству цифрової трансформації України.
Основне завдання ЦНАП, ТП і ВРМ надавати якісні адміністративні послуги мешканцям територіальних громад. Тому сфери аналізування їх діяльності стосувались кількості працівників у ЦНАП і ТП/ВРМ та надання ними основних груп послуг, які найбільш запитувані мешканцями. Також проведено оцінювання за двома визначеними критеріями трьох базових груп адміністративних послуг, зокрема, реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану.
На даний час в області функціонує 73 ЦНАП, 16 ТП, 499 ВРМ та 1 “мобільний” ЦНАП (пересувне ВРМ “Мобільний центр”). Фактично у цих 589 місцях надання послуг працює 1236 (у 1 кварталі 20224 року - 1190) працівників, з яких 600 (у 1 кварталі 2024 року - 582) адміністратори. Зокрема, персонал ЦНАП – 573 (у 1 кварталі 2024 року - 603) працівники, з яких 347 (у 1 кварталі 2024 року - 394) адміністратори, та персонал ТП/ВРМ - 663 (у 1 кварталі 2024 року - 587) працівників, з яких 253 (у 1 кварталі 2024 року – 188) адміністратори. В цілому та у ТП і ВРМ у 2025 році збільшилась кількість працівників, проте в основних офісах ЦНАП вона зменшилась. У двох громадах протягом останніх років фактична кількість працівників у ЦНАП є недостатньою, зокрема, Трускавецька і Поморянська – по 2 працівники, а ще у декількох ЦНАП вона не відповідає рекомендованій у пункті 10 Примірного положення про ЦНАП.
Протягом першого кварталу цього року ЦНАПами, ТП і ВРМ області було надано всього 433 153 адміністративні послуги, що на 16,72 % більше ніж у 1 кварталі 2024 року (371 118). Зокрема, 73 основних офіси ЦНАП та 6 ТП районів м. Львова надали 288 927 послуг, що на 13,44 % більше ніж у 1 кварталі 2024 року (255 577), а 10 ТП, 499 ВРМ і «мобільний» ЦНАП надали 143 226 послуг, що на 23,96% більше ніж у 1 кварталі 2024 року (115 541).
В розрізі основних груп було надано у 1 кварталі 2025 року:
- послуг з реєстрації місця проживання/перебування - 168 843, що на 25,92 % більше ніж у 2024 році (134 087): з них у ЦНАП – 98035 послуг, що на 26,48 % більше ніж у 1 кварталі 2024 року (77 513), та у ТП/ВРМ – 70 808, що на 25,16 % більше ніж у 1 кварталі 2024 року (56 574);
- послуг ДРАЦС - 6 470, що на 10,02 % більше ніж у 2024 році (5 881): з них у ЦНАП – 5 003 послуг, що на 5,9 % більше ніж у 1 кварталі 2024 року (4 724), та у ТП/ВРМ – 1 467 послуг, що на 26,79 % більше ніж у 1 кварталі 2024 року (1 157);
- послуг соціального характеру - 45 338, що на 10,97 % більше ніж у 2024 році (40 857): з них у ЦНАП – 29 338 послуг, що на 3,23 % менше ніж у 2024 році (30 317) послуг, а у ТП/ВРМ – 16 000 послуг, що на 51,8 % більше ніж у 2024 році (10 540);
- послуг нерухомості - 76 101, що на 24,11 % більше ніж у 2024 році (61 318);
- послуг бізнесу - 8 901, що на 27,61 % більше ніж у 2024 році (6 975);
- паспортних послуг - 23 769, що на 4,87 % менше ніж у 2024 році (24 986);
- послуг ДЗК - 9 528, що на 12,35 % менше ніж у 2024 році (10 870).
Аналізуючи кількості наданих послуг, поряд з фіксуванням переважно їх збільшення слід вказати на наступні особливості.
Видача витягів з реєстру територіальної громади становить 122 256 послуг або 72,41 % від кількості наданих 168 843 послуг групи з реєстрації місця проживання / перебування та 28,28% від загальної кількості наданих послуг у цьому кварталі. Однозначно, що це найбільш запитувана послуга з переліку послуг ЦНАП області, який містить в середньому 359 послуг. Це свідчить про те, що цей витяг й надалі вимагають як органи влади так і комерційні структури. Не виключено, що деякі мешканці «беруть» щоб мати їх на всяк випадок. Також слід зазначити, що у цьому кварталі в багатьох громадах області проводилась актуалізація і оновлення реєстру територіальної громади, в результаті якої видавались ці витяги.
Незважаючи на активну роботу з отримання доступу працівниками ЦНАП до реєстру, кількість 6 470 наданих послуг ДРАЦС у ЦНАП, ТП і ВРМ становить не більше 1,5 % від загальної кількості наданих послуг у цьому кварталі. Ці послуги взагалі не надаються працівниками ЦНАП у 11 громадах, з яких 8 – це колишні районні центри. Загальна чисельність мешканців цих громад становить майже 380 тис. Також мешканці старостинських округів 35 громад (47,9 % від загальної кількості) не можуть отримати послуги ДРАЦС у ВРМ, а змушені відвідувати основний офіс ЦНАП у центрі громади або відділи ДРАЦС. Згідно статистики у першому кварталі 5 003 послуг ДРАЦС надали 61 ЦНАП, що становить в середньому 82 послуги для одного ЦНАП протягом кварталу. Ще менш оптимістичним є стан надання цих послуг у ТП і ВРМ, бо 1 467 послуг надавали тільки 190 ТП і ВРМ з 516 (36,8%), що становить в середньому по 8 послуг за квартал.
Слід зауважити, що при збільшенні загальної чисельності наданих послуг соціального характеру на 11 % зросла майже на 52 % кількість наданих через ТП і ВРМ. Це є позитивною тенденцією і вказує на наближення цих послуг до мешканців старостинських округів. Проте загальна кількість наданих послуг цієї групи є далекою до бажаної, адже їх кількість у переліках ЦНАП, ТП і ВРМ становить від 60 до 120.
Цікавою є інформація щодо надання основних груп послуг у ЦНАП та ТП/ВРМ в розрізі територіальних громад:
- послуги реєстрації місця проживання/перебування надають у 72 ЦНАП (не надають у одному проти 2 у 1 кварталі 2024 року та у 24 ВРМ проти 36 ВРМ у 1 кварталі 2024 року);
- послуги соціального характеру надають у 71 ЦНАП (не надають у 2 проти 3 у 1 кварталі 2024 року), та ТП/ВРМ 58 громад (не надають у 15 проти 29 у 1 кварталі 2024 року);
- послуги ДРАЦС надають у 61 ЦНАП (не надають у 12 проти 15 у 1 кварталі 2024 року), та у ТП/ВРМ 38 громад (не надають у 35 проти 25 у 1 кварталі 2024 року);
- послуги нерухомості надають у 64 ЦНАП (не надають у 9 проти 6 у 1 кварталі 2024 року);
- послуги бізнесу надають у 36 ЦНАП (не надають у 37 проти 32 у 1 кварталі 2024 року);
- послуги ДЗК надають у 62 ЦНАП (не надали у 5 проти 10 у 1 кварталі 2024 року).
Оцінювання отриманої інформації щодо наданих послуг ЦНАП і ТП/ВРМ територіальних громад області проведено для трьох базових груп, зокрема, реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану. Вибір цих трьох груп послуг зумовлений тим, що вони одні з найбільш запитуваних мешканцями і згідно нормативних вимог повинні надаватись у всіх ЦНАП, ТП і ВРМ.
Для проведення оцінювання функціональності ЦНАП області та їх ТП і ВРМ щодо фактично наданих послуг визначено два критерії.
Перший критерій - відсоток (%) кількості наданих трьох груп послуг (реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану) у ЦНАП, ТП/ВРМ до кількості мешканців громади. Цей критерій важливий для розуміння співвідношення кількості наданих цих послуг у ЦНАП, ТП/ВРМ громади до чисельності її мешканців.
Другий критерій – відсоток (%) кількості наданих трьох груп послуг (реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану) у ТП/ВРМ до кількості наданих їх у ЦНАП. Цей критерій важливий для забезпечення інтегрованості цих трьох базових груп у ТП/ВРМ та зменшення навантаження на працівників ЦНАП громад області.
За результатами оцінювання по першому критерію усереднений показник становить 11,81 % (у 1 кварталі 2024 року - 9,55%). Цей відсоток більше усередненого у 36 громад (проти 26 у 1 кварталі 2024 року), а решта 37 громад (це фактично половина від усіх ЦНАП) мають менший відсоток. Загалом є тільки 17 територіальних громад області (1 кварталі 2024 року було теж 17), в яких фактично надаються послуги всіх трьох груп як у ЦНАП так і у всіх ТП/ВРМ. Також тільки у Бібрській громаді (у 1 кварталі 2024 року – у 4) у ВРМ ще не почали надавати послуги цих трьох груп, а у 10 громадах (у 1 кварталі 2024 року – у 20) у ВРМ не надають дві групи послуг.
За результатами оцінювання по другому критерію усереднений показник становить 94,12 % (у 1 кварталі 2024 року - 88,83%). Цей відсоток більше усередненого у 29 громад (проти 21 у 1 кварталі 2024 року), а решта 44 громади (це 65,9 % від усіх ЦНАП, а у 1 кварталі 2024 року - 70,8 %) мають менший відсоток. Але чим більший цей відсоток тим більша кількість послуг надається у старостинських округах і мешканцям немає потреби їхати у центр громади до ЦНАП. Загалом у 29 громадах (у 1 кварталі 2024 року - 7) надано більшу кількість послуг всіх трьох груп у ТП/ВРМ, ніж в основному офісі ЦНАП. В цілому це досить позитивна тенденція, яка підвищує рівень доступності послуг для мешканців віддалених населених пунктів громад.
Результати оцінювання по вищезазначених критеріях в розрізі громад області представлено на Порталі місцевої статистики Львівщини за посиланнями:
https://stat.loda.gov.ua/stat/regions/vidnoshennya-kilkosti-nadanyh-3-grup-poslug-u-tsnap-tp-ta-vrm-do-kilkosti-meshkantsiv-gromady/
https://stat.loda.gov.ua/stat/regions/vidnoshennya-kilkosti-nadanyh-troh-grup-poslug-u-tp-ta-vrm-do-kilkosti-nadanyh-h-u-tsnap/
«Ми вже кілька років щокварталу проводимо аналізування діяльності ЦНАП, щоб розуміти динаміку їх розвитку. Застосовуючи певні критерії оцінювання, ми прагнемо стимулювати вдосконалення надання сфер послуг, які найбільш запитувані мешканцями області. На даний час такими є послуги з державної реєстрації актів цивільного стану та послуги соціального характеру. Цього разу ми застосували порівняльний аналіз надання послуг з відповідним періодом минулого року, щоб розуміти позитивні тенденції і проблемні питання щодо їх надання як у ЦНАП так і на ВРМ», - вважає начальник управління з питань цифрового розвитку облдержадміністрації Максим Столярчук.
В цілому аналізування і оцінювання визначило певний прогрес у наданні трьох базових груп послуг. Проте є ще об’єктивні і суб’єктивні причини, які вказують на те, що для якісного надання цих послуг і збільшення їх кількості у ЦНАП, ТП і ВРМ потрібно об’єднати зусилля всіх зацікавлених сторін.