Рейтинг територіальних громад за перший квартал за основними бюджетними показниками
Для розуміння фінансової спроможності громад департамент фінансів Львівської ОВА підготував огляд та аналіз окремих бюджетних показників за січень-березень цього року.
Повномасштабне довготривале вторгнення стало безпрецедентним випробуванням для бюджетів територіальних громад.
У цьому році для розуміння фінансової спроможності громад департамент фінансів Львівської ОВА підготував огляд та аналіз окремих (оновлених) бюджетних показників за січень-березень 2024 року.
«Уперше цей перелік очолила громада Львівського району – Зимноводівська, яка в аналогічному періоді минулого року посідала 25 позицію!
Торік перше місце у квартальному рейтингу "отримала" – Новояворівська громада Яворівського району, яка впродовж року зберігала лідерські позиції або входила у першу 10. Загалом лише три громади: Львівська, Солонківська та Пустомитівська утримують лідерські позиції та входять у першу "десятку" й цього року.
Важливо зазначити, що через впроваджені законодавчі зміни в частині зарахувань "військового" ПДФО в повному обсязі до державного бюджету, змінилася й структура видатків місцевих бюджетів. Також цього року не вилучається реверсна дотація з бюджетів ТГ. Зважаючи на згадані зміни, у нашому рейтингу додався новий показник – частка місцевих податків і зборів у доходах загального фонду місцевих бюджетів замість їх рівня дотаційності, який наразі втратив свою актуальність. Саме на обсяг надходжень цих платежів на території відповідних територіальних громад впливають рішення місцевих рад шляхом встановлення розмірів ставок, залучення всіх можливих платників тощо. Тому почнемо саме з цього показника», – зазначив директор департаменту фінансів Львівської ОВА Олег Демків.
Одним із джерел надходжень до місцевих бюджетів є місцеві податки і збори. Збільшення їх частки у складі доходів у період війни та непередбачуваних законодавчих змін є актуальним для місцевих бюджетів. Отож, найбільша частка місцевих податків і зборів у надходженнях загального фонду є у бюджетах Поморянської (63 %), Тростянецької (59 %), Стрілківської (58 %), Східницької (53%), Добросинсько-Магерівської (52 %) громад, а найменшою – в бюджетах Славської (11%), Боринської (20%) та Сколівської (21%) громад.
Частка місцевих податків і зборів у доходах місцевих бюджетах не є вичерпною характеристикою фінансової спроможності. Не менш важливими є також власні надходження бюджетних установ як додаткове джерело фінансування для бюджетних установ. У звітному періоді найвищого показника досягнули в бюджетах Львівської громади – 431,2 грн/жителя, Жовківської – 360,8 грн/жителя, Мостиської – 335 грн/жителя. Для порівняння, в аналогічному періоді минулого року найвищі позиції зайняли Щирецька – 463,8/ грн, Оброшинська – 455,1 грн та Львівська громади – 362,6 грн в розрахунку на одного жителя. Найменші власні надходження у першому кварталі цього року на одного жителя у бюджеті Солонківської територіальної громади – 6,6 грн, що у 65 разів нижче, ніж у бюджеті Львівської ТГ, або у 31,6 раза менше середнього показника серед усіх громад Львівщини.
Найбільші видатки на одного жителя в бюджетах Сокільницької громади – 4824,6 грн, Славської – 4320,1 грн, Великомостівської – 3792,5 грн, а найменші у бюджетах: Добромильської – 1411 грн/жителя, що у 3,4 раза менші від найвищого показника, Східницької – 1493,1 грн, що у 3,2 раза менше, Новороздільської – 1523,8 грн – втричі менше.
У першому кварталі поточного року найвищий показник видатків розвитку на одного жителя в бюджетах Сокільницької ТГ – 2371,7 грн, Великомостівської – 1562,8 грн та Славської – 1477,1 грн на одного жителя. Відсутні в бюджеті Заболотцівської та найменші відповідні показники в бюджетах Стрілківської (1,3 грн), Старосамбірської (17,6 грн) та Поморянської (23,4 грн) громад.
За результатами звітного періоду очолює рейтинг громад з найменшою часткою видатків на утримання апарату управління у надходженнях до бюджету Мурованська ТГ – лише 3,5 відсотка, найбільшою – в бюджеті Бісковицької – понад 40 відсотків, громади. Минулорічний лідер за цим показником була Яворівська ТГ з найнижчим показником – 3 відсотки, який цьогоріч піднявся до 12,5 відсотка.
Сокільницька громада, яка посіла 6 місце у загальному рейтингу, отримала 1 позицію за найменшою часткою видатків заробітної плати у загальному обсязі видатків – 31,8 відсотка. Понад 85 відсотків коштів скеровують на згадану мету з бюджету Белзької громади, яка посіла 73 місце.
Найнижчі показники у рейтингу в бюджетах громад Самбірського району – Боринській, Хирівській, Старосамбірській та Стрілківській. Зазначені території мають статус гірських, відповідно й розгалужену мережу бюджетних установ, яку важко впорядкувати, низьку інвестиційну привабливість через недостатньо розвинену інфраструктуру тощо.
У бюджетах 52 територіальних громад затвердили бюджети із дефіцитом коштів на виплату заробітної плати та розрахунки за енергоносії на загальну суму понад 619 млн грн. Проте вже впродовж першого кварталу дефіцит ліквідували у бюджетах 20 громад і зменшили в 29 бюджетах громад на загальну суму 312 млн грн (удвічі).
«Аналізуючи виконання місцевих бюджетів у першому кварталі поточного року за основними бюджетними показниками спостерігаємо, що фінансово-економічний стан у кожної території різний. Але слід пам’ятати, саме прийняття ефективних управлінських рішень впливає на фінансовий потенціал та успішність територіальних громад. А чи покращиться фінансово-економічна ситуація на місцях, вже зможемо побачити й проаналізувати в липні. Тому донатьмо на ЗСУ, працюймо задля перемоги та надійного тилу нашої держави», – підсумував Олег Демків.
Детальніше з рейтингом ознайомитись за посиланням: https://loda.gov.ua/documents/102133
Нагадаємо: Бюджетні кошти – на розвиток реабілітаційних і відновлювальних послуг