Начальник ОВА поінформував про систему «ШЛЯХ» та які повноваження у галузі перетину кордону мають адміністрації
Від початку повномасштабного вторгнення в Україні розгорнули цілий волонтерський рух задля допомоги армії та цивільному населенню. Уряд також вжив низку ефективних заходів для спрощення бюрократичних процесів у сфері надання гуманітарної допомоги.
Важливим рішенням стало надання змоги виїзду за межі України волонтерам та громадянам призовного віку, які займались благодійністю. Це забезпечило ввезення на територію нашої держави мільйонів тонн гуманітарних вантажів. А це, своєю чергою, стало однією з ключових передумов стійкості України в боротьбі з окупантами.
«Система виїзду чоловіків призовного віку за межі України за майже рік війни стала епіцентром зловживань як з боку посадовців, так і громадян. Сьогодні кожен знає, що чоловік призовного віку для виїзду в іншу країну по «гуманітарку» має бути поданий від благодійної чи громадської організації та внесений до інформаційної системи «Шлях». А кожен третій чи п'ятий знає або чув історію, що можна і не бути волонтером, а «виїзд» – просто купити», - розповідає начальник Львівської ОВА Максим Козицький.
Для «Української правди» очільник області пояснив чому відбуваються зловживання через систему «Шлях» і які повноваження у цій справі мають (або не мають) обласні адміністрації.
«Шлях» створили та тестували ще до початку війни, в 2021 році, за наказом Державної служби України з безпеки на транспорті. Система мала стати цифровим інструментом усунення корупційних ризиків у сфері видачі дозволів та ліцензій на міжнародні вантажні перевезення.
«У час великої війни систему почали використовувати як майданчик для передачі даних про волонтерів (водіїв) від військових адміністрацій та Міністерства інфраструктури України до Державної прикордонної служби України. Якими нормативно-правовими актами врегульовано питання внесення ОВА даних про водіїв саме до системи «Шлях»? Як би дико це не звучало рік по тому, як відбулося повномасштабне вторгнення, але жодними», - пояснює Максим Козицький.
Упродовж березня 2022 року – лютого 2023 року уряд намагався неодноразово врегулювати питання виїзду військовозобов'язаних за кордон. До постанов Кабміну 18 разів вносили зміни.
У травні 2022 року були внесені зміни до Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою уряду від 27 січня 1995 року № 57. Після цього вперше згадується про таку вимогу для перетину кордону волонтерами як наявність інформації про особу у відповідній інформаційній системі, адміністратором якої є Укртрансбезпека. Проте чи це «Шлях», чи якась інша система – нормативно-правовими актами не врегульовано.
«Обласні військові адміністрації не отримували інформації про проведення належного ліцензування та сертифікації цієї програми (саме для потреб виїзду за кордон водіїв гуманітарних вантажів) та дотримання вимог щодо забезпечення захисту персональних даних. Окрім того, досі залишається низка питань, пов'язаних із виїздом волонтерів, на законодавчому рівні, що породжують зловживання. Про це красномовно свідчать відкриті кримінальні провадження та публікації у ЗМІ. На сьогодні не встановлено жодних правил та вимог військовим адміністраціям щодо роботи в системі «Шлях». Не розмежовано повноважень військових адміністрацій та Мінінфраструктури. Зокрема, це стосується питання дотримання принципу територіальності. Іншими словами: ти можеш бути зареєстрований у Києві, але подаватися у «Шлях» через Львівську обласну військову адміністрацію», - зазначив начальник ОВА.
Як наслідок, кожна область обирає свою тактику роботи: одні адміністрації повністю відмовились працювати із системою «Шлях», інші – завантажені безліччю звернень про надання права виїзду за межі України. Саме такими є західні чи прикордонні області.
За словами Максима Козицького, важливим залишається питанням встановлення чітких критеріїв та вимог до документів, що подають благодійні та громадські організації для отримання дозволу на виїзд за межі України. Це стосується обґрунтування обсягів запланованих перевезень гуманітарних вантажів та кількості необхідних водіїв, оскільки часто такі обґрунтування не мають змісту.
Вимагати від організацій певні документи, якщо це не передбачено законом, військові адміністрації не мають права, а будь-які інші інструменти для запобігання зловживанням – відсутні. Внаслідок цього виникають непоодинокі випадки підробки документів, які подаються від організацій, та неповернення водіїв в Україну.
Також обласні військові адміністрації не наділені повноваженнями та інструментами контролю щодо того, чи дотримуються строки перебування осіб за кордоном. Те саме стосується і зміни мети виїзду за кордон (пункт 28 Правил перетинання державного кордону громадянами України). Відповідно ОВА не можуть ефективно реагувати на зазначені порушення.
Підтвердженням мети перебування за кордоном може бути інформація баз даних Держмитслужби, а строків перебування – дані баз Держприкордонслужби. Водночас ДПСУ не має законодавчо встановленого обов'язку здійснювати контроль за дотриманням строку перебування осіб за кордоном та інформувати про порушення таких строків орган, що прийняв рішення про дозвіл на їхній виїзд. Окремі вибіркові звірки, ініційовані військовою адміністрацією, є неефективними та недієвими.
Таким чином у зв'язку з відсутністю належного нормативного регулювання орган, уповноважений на прийняття рішення про виїзд військовозобов'язаного за кордон, не має інструментів контролю за дотриманням мети виїзду та строків перебування за кордоном. А орган, який має належні інструменти, не бере участі в ухваленні такого рішення та не має законодавчо врегульованого обов'язку інформувати про порушення орган, який прийняв таке рішення.
Ці «законодавчі прогалини» сприяють корупційним ризикам та зловживанням під час отримання дозволу на виїзд за кордон чоловіків-волонтерів призовного віку.
Максим Козицький публічно звернувся до Кабміну, щоб вирішити всі вищевказані проблеми на законодавчому рівні:
- запровадити територіальний принцип розгляду звернень та прийняття рішень про виїзд за межі України обласними та Київською міською військовими адміністраціями;
- закріпити компетенції уповноважених органів на внесення персональних даних водіїв до інформаційної системи, адміністратором якої є Укртрансбезпека, послідовності та строків вчинення таких дій, забезпечення правомірності обробки та поширення уповноваженими органами таких даних;
- затвердити чіткий перелік документів, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про виїзд за межі України;
- встановити та затвердити вимоги до змісту обґрунтувань щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення, кількості водіїв, яких необхідно залучити;
- визначити законодавчі підстави для відмови уповноваженими органами в прийнятті рішення про виїзд водіїв за межі України.
«Затягування із законодавчим врегулюванням цих питань буде нарощувати рівень невдоволення у волонтерів. А різного роду аферисти «грітимуть руки» на недосконалості законодавства, а держслужбовці можуть просто бути цапом-відбувайлом, якого постійно звинувачуватимуть у зловживанні владою. Хочу підкреслити, що якщо держслужбовець свідомо погоджувався на грошові винагороди в обмін на сприяння у виїзді за кордон чоловіків призовного віку, то йому точно не місце у владних коридорах. У стінах Львівської обласної військової адміністрації точно. Це моя принципова позиція. Якщо ці всі питання не будуть вирішені негайно, то суспільний резонанс лише посилюватиметься і напряму підриватиме довіру до державних інституцій. А це, своєю чергою, негативно впливатиме на моральний дух українців в умовах війни», - підкреслив Максим Козицький.