Як працювали ЦНАПи області у першому півріччі цього року

Аналіз 1 Півріччя
Станом на 1 липня в області функціонує вже 591 місце надання адміністративних послуг, включно з мобільним ЦНАПом.
Проведення квартальних моніторингів діяльності центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП), їх територіальних підрозділів (ТП) та віддалених робочих місць адміністратора (ВРМ) є одним з основних джерел та необхідною умовою для визначення і фіксування позитивних тенденцій і проблемних питань їх розвитку.
Відділ розвитку надання адміністративних послуг управління з питань цифрового розвитку Львівської ОДА провів аналіз та оцінювання ЦНАП області за результатами їх діяльності у 2 кварталі 2025 року. За основу взяли інформацію із звітів ЦНАП за 2 квартал, які подані Міністерству цифрової трансформації України (Мінцифри).
Які сфери діяльності ЦНАП проаналізували?
Очевидно, що основне завдання діяльності будь-якого ЦНАПу полягає у наданні якісних адміністративних послуг. Для досягнення цієї мети визначальними є кількість працівників ЦНАП, які компетентно обслуговують жителів, та кількість послуг у переліку ЦНАП, ТП і ВРМ, які фактично ці жителі можуть отримати.
Основні сфери аналізу діяльності ЦНАП стосувались кількості працівників у ЦНАП і ТП/ВРМ та наданих ними основних 7 груп адміністративних послуг. Також провели оцінювання за двома визначеними критеріями трьох базових груп адміністративних послуг, зокрема, реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану.
Для розуміння динаміки змін проведено порівняння основних показників у цих двох сферах з аналогічним періодом 2024 року.
Який стан справ з кількістю працівників, котрі працюють у ЦНАПах області?
Станом на 01.07.2025 року в області створили 591 місце надання адміністративних послуг, з яких 73 ЦНАП, 16 ТП, 501 ВРМ та 1 Мобільний ЦНАП (пересувне ВРМ “Мобільний центр”). Фактично у цих місцях надання послуг працює 1234 працівники (у 2024 році - 1185 працівників), з яких 599 (у 2024 році - 579) адміністратори. Зокрема, персонал ЦНАП – 575 (у 2024 році - 606 працівників), з яких 350 (у 2024 році - 399) адміністратори, та персонал ТП/ВРМ - 659 (у 2024 році - 579) працівників, з яких 249 (у 2024 році - 180) адміністратори. У декількох громадах фактична кількість працівників у ЦНАП є критично малою, зокрема, Трускавецька – 2 працівники (на майже 40 тис. жителів), Поморянська – 2 працівники.
З початку року ЦНАПи, ТП і ВРМ області надали всього 803 115 (у 2024 році - 702 909) адміністративних послуг. Зокрема, 73 основних офіси ЦНАП та 6 ТП м.Львова надали 548 313 (у 2024 році - 498 410) послуг, а 10 ТП і 502 ВРМ надали 254 892 (у 2024 році - 204 499) послугу.
Як змінилася кількість наданих адміністративних послуг основних груп?
Порівняння статистичних даних щодо кількості наданих адміністративних послуг свідчить про їх збільшення фактично у кожній групі.
В розрізі 7 основних груп адміністративних послуг надали:
- послуг з реєстрації місця проживання/перебування: всього 287 460 (всього у 2024 році - 247 153), з яких витягів - 213 338, зокрема, у ЦНАП – 185 165 (у 2024 році - 151 864) послуг, з яких 125 677 (у 2024 році - 104 468) витягів, та у ТП/ВРМ – 138 203 (у 2024 році - 95 289) послуг, з яких 87 661 (у 2024 році - 68 609) витягів;
- послуг ДРАЦС: всього - 12 641 послуг, зокрема у ЦНАП – 9 937 (у 2024 році - 8 815) послуг, а у ТП/ВРМ – 2 704 (у 2024 році - 2 086) послуг;
- послуг соціального характеру: всього - 80 398 послуг, зокрема у ЦНАП – 53 391 (у 2024 - 50 124) послуг, а у ТП/ВРМ – 27 007 (у 2024 році - 17 702) послуг;
- послуг нерухомості: всього 150 105, зокрема, у ЦНАП – 143 063 (у 2024 році - 118 694) послуги, а у ТП/ВРМ – 7 042 (у 2024 році - 5711) послуг;
- послуг бізнесу: всього 14 787, зокрема, у ЦНАП - 13 923 (у 2024 році - 12 564) послуг, а у ТП – 864 (у 2024 році - 685) послуг;
- паспортних послуг: всього 49 206 (у 2024 – 47 192) послуг;
- послуг Державного земельного кадастру (ДЗК): всього 16 321 (у 2024 році – 19 229) послуг.
Які саме послуги і в скількох ЦНАП, ТП і ВРМ можна отримати ?
Статистична інформація на основі звітів Мінцифрі у 1 півріччі цього року щодо надання основних груп послуг у 73 ЦНАП, 16 ТП і 502 ВРМ свідчить про певну позитивну динаміку порівняно з 1 півріччям 2024 року, зокрема:
- послуги реєстрації місця проживання/перебування надають у 72 ЦНАП (не надають у 1 - Перемишляни як і в 2024 році), але у 82 ВРМ не проводять реєстрацію місця проживання, а у 31 ВРМ не видають навіть витягу з реєстру територіальної громади;
- послуги соціального характеру надають у 71 ЦНАП (не надають у 2 - Новий Калинів, Самбір як і в 2024 році), але у 118 ВРМ ці послуги не надаются (у 2024 році - у 245);
- послуги ДРАЦС надають у 62 (у 2024 році у 57 ЦНАП), але у 2 ТП (у 2024 році - у 1 ТП) і у 314 ВРМ (у 2024 році - у 345) вони не надаються. Не надають послуги цієї групи в 11 ЦНАП (Трускавець, Поморяни, Буськ, Золочів, Перемишляни, Жидачів, Миколаїв, Сколе, Шептицький, Радехів, Івано-Франкове) та 2 ТП (Бібрка, Давидів);
- послуги єМалятко надають у 73 (у 2024 році - 71) ЦНАП;
- послуги нерухомості надають у 66 (у 2024 році - 65) ЦНАП (не надають у 7 - Белз, Добромиль, Івано-Франкове, Поморяни, Пустомити, Славське, Хирів) та у 15 ТП (не надають у 1);
- послуги бізнесу надають у 44 (у 2024 році - у 38) ЦНАП (не надають у 29) та у 11 ТП (не надають у 5);
- послуги ДЗК надають у 69 (у 2024 році - у 63) ЦНАП (не надавали у 4 - Глиняни, Славське, Судова Вишня, Стрілки) та у 13 ТП (не надають у 3).
Висновки щодо результатів аналізу діяльності ЦНАПів.
В цілому зросла порівняно з 1 півріччям 2024 року загальна кількість працівників (+4,16 %) та адміністраторів (+3,45 %), які працюють у ЦНАП, ТП і ВРМ, та кількість працівників (+13,82 %) і адміністраторів (+38,33 %) у ТП і ВРМ. Разом з тим зменшилась кількість працівників в основних офісах ЦНАП (-5,4%) та адміністраторів (-14%). Тобто, на фоні незначного збільшення в цілому працівників і адміністраторів спостерігається тенденція зменшення їх в основних офісах ЦНАП та суттєвого збільшення у ТП і ВРМ.
Збільшилась також кількість послуг, які надані у ЦНАП, ТП і ВРМ на 14,6%, в основних офісах - на 10,01%, у ТП і ВРМ - на 24,64%.
Цікава статистика отримана в результаті порівняння кількості наданих адміністративних послуг трьох базових груп у першому півріччі 2025 до 2024 року, зокрема:
- послуги з реєстрації місця проживання/перебування - загальна кількість наданих послуг збільшилась на 16,31%, у ЦНАП - на 21,93%, у ТП і ВРМ - 45,04%;
- послуги з реєстрації актів цивільного стану - загальна кількість наданих послуг збільшилась на 5,14%, у ЦНАП - на 12,73%, у ТП і ВРМ - 29,69%;
- послуги соціального характеру - загальна кількість наданих послуг збільшилась на 18,36%, у ЦНАП - на 6,52%, у ТП і ВРМ - 52,56%.
Вищеподана статистика свідчить про позитивну динаміку наближення послуг до жителів у старостинських округах області, оскільки по цих трьох базових групах є суттєве збільшення їх кількості - від 29,69% до 52,56%. Проте, це буде мати хоч якесь значення лише тоді, коли ці позитивні статистичні зміни фактично і реально відчують жителі територіальних громад області.
Які критерії і результати оцінювання діяльності ЦНАПів області?
Оцінювання отриманої інформації щодо наданих послуг ЦНАП і ТП/ВРМ територіальних громад області провели для трьох базових і найбільш запитуваних груп, зокрема, реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану.
Для проведення оцінювання функціональності ЦНАП області та їх ТП і ВРМ щодо фактично наданих послуг у 1 півріччі 2025 року застосували два критерії.
Перший критерій - відсоток (%) кількості наданих трьох груп послуг (реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану) у ЦНАП, ТП/ВРМ до кількості жителів громади. Цей критерій важливий для розуміння співвідношення кількості наданих цих послуг у ЦНАП, ТП/ВРМ громади до чисельності її жителів.
Другий критерій – відсоток (%) кількості наданих трьох груп послуг (реєстрація місця проживання, послуги соціального характеру, реєстрація актів цивільного стану) у ТП/ВРМ до кількості наданих їх у ЦНАП. Цей критерій важливий для забезпечення інтегрованості цих трьох базових груп у ТП/ВРМ та зменшення навантаження на працівників ЦНАП громад області.
За результатами оцінювання по першому критерію усереднений показник становить 20,38% (у 2024 році - 16,80%). Разом з тим тільки у 32 (у 2024 році - 29) громад відсоток більше усередненого, а решта 41 або хх% від загальної кількості ЦНАП (у 2024 році - 43 громади, що становило 56,16 % від усіх ЦНАП) мають менший відсоток. Загалом є тільки 26 громад (у 2024 році - 19) територіальних громад області, в яких фактично надаються послуги всіх трьох груп як у ЦНАП так і у ТП/ВРМ, з яких тільки у 16 - у всіх ТП/ВРМ (Бориславська, Бродівська, Городоцька, Грабовецько-Дулібівська, Дрогобицька, Заболотцівська, Комарнівська, Львівська, Моршинська, Мостиська, Мурованська, Новояворівська, Новояричівська, Сокільницька, Стрілківська, Яворівська). Не надають дві групи послуг у ЦНАП Перемишлянської громади (у 2024 році - у 3) та у ТП/ВРМ 10 громад (у 2024 році - у 17), а у Бібрській громаді (у 2024 році - у 3) у ВРМ ще не почали надавати послуги жодної з цих трьох груп.
За результатами оцінювання по другому критерію усереднений показник становить 89,29% (у 2024 році - 81,53%). Разом з тим тільки у 30 громадах відсоток більше усередненого, а решта 43 громади або 58,9% від загальної кількості ЦНАП (у 2024 році 50 громад, що становило 69,4% від усіх ЦНАП) мають менший відсоток. Але чим більший цей відсоток тим більша кількість послуг надається у старостинських округах і жителям немає потреби їхати у центр громади до ЦНАП. Загалом тільки у 15 (у 2024 році - у 15) громадах надали більшу кількість послуг всіх трьох груп у ТП/ВРМ, ніж в основному офісі ЦНАП.
Результати оцінювання за перше півріччя цього року по вищезазначених критеріях в розрізі громад області представлять незабаром на Порталі місцевої статистики Львівщини.
«Ми регулярно моніторимо діяльність ЦНАПів, ТП і ВРМ та прагнемо до кінця 2025 року забезпечити надання послуг з державної реєстрації актів цивільного стану та соціальних послуг у більшості з 73 територіальних громад області. Наша мета – вдосконалювати та наближати до жителів найбільш затребувані послуги», - вважає т.в.о. начальника управління з питань цифрового розвитку Львівської ОДА Наталія Хомик.
Результати оцінювання за перше півріччя свідчать, що успіх у якості надання адміністративних послуг мають територіальні громади, де керівництво розуміє і підтримує діяльність ЦНАП. Разом з тим, для поліпшення якості надання послуг у громадах, в яких є певні проблеми щодо створення належних ЦНАП, треба застосувати механізми інформування та налагодження зворотного зв’язку з їх керівництвом.