У Львівській ОДА презентували унікальну електронну платформу «Книгокрай»

У Львівській ОДА Презентували Унікальну Електронну Платформу «Книгокрай» (2)
Проєкт «Книгокрай» — це електронна освітньо-мотиваційна платформа, створена з метою популяризації читання серед учнів Львівщини.
Його головне завдання — пробудити інтерес до книги, сформувати культуру свідомого читання та дати дітям інструменти для самостійного аналізу прочитаного.
Ініціатива реалізується в межах Програми розвитку освіти Львівської області на 2021–2025 роки за підтримки департаменту освіти і науки Львівської ОВА та Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки.
У презентації проєкту взяли участь перший заступник голови Львівської ОВА Андрій Годик, професор НУ «Львівська політехніка» Наталія Шаховська (яка нещодавно виграла конкурс на посаду ректора цього вишу і незабаром має бути призначена), директор департаменту Олег Паска, освітяни, директори та працівники бібліотек, шкіл і видавці.
«Книгокрай — це справді унікальна ініціатива, яка поєднує традиційну книжкову культуру з сучасними цифровими можливостями. Це дуже класний приклад того, як можна осучаснити освіту і зробити читання, особливо паперової книги, цікавим для молоді. На мою думку, проєкт має всі шанси стати моделлю для впровадження в інших регіонах України», — наголосив Андрій Годик.
Натомість Наталія Шаховська зазначила: «Проєкт «Книгокрай» — надзвичайно важливий, і ми дуже раді, що мали змогу долучитися до його розробки. Адже йдеться про заохочення дітей до читання — і це відбувається у цікавій, змагальній формі. Учні отримують бали, призи, а головне — мотивацію читати більше. Я щиро сподіваюся, що платформа ефективно запрацює, і ми зможемо залучити до читання ще більше дітей не лише зі Львівщини, а й з усієї України».
«Книгокрай» складається з кількох інтерактивних модулів:
☑️ «Книжкова крамничка онлайн» — добірки літератури з коротким описом;
☑️ «Книга Вголос» — аудіоверсії книжок для зручного прослуховування;
☑️ Форум «Читачі — читачам» — простір для обміну враженнями;
☑️ Ігрові та аналітичні матеріали — тести, вікторини, кросворди, інтерактивні завдання;
☑️ Особистий кабінет — система відстеження читацьких досягнень;
☑️ Службовий кабінет педагога — інструмент для підтримки та аналізу читацького прогресу учнів.
Однією з важливих складових проєкту є рейтингове змагання між школами та громадами на звання найбільш читацьких. Такий підхід мотивує дітей не лише читати, а й обговорювати прочитане, аналізувати і формувати власну думку.
Під час презентації Олег Паска наголосив, що розробником електронної платформи «Книгокрай» виступила саме команда Національного університету «Львівська політехніка».
«Для нас було дуже важливо, щоб цей проєкт мав якісну технічну реалізацію, і саме «Львівська політехніка» стала надійним партнером у його створенні. Щиро дякую університету та особисто пані ректорці Наталії Шаховській за системну підтримку освітніх ініціатив департаменту й, зокрема, шкільної освіти. Співпраця науки, освіти і технологій — це майбутнє і освіти, і держави. «Книгокрай» є яскравим прикладом такого союзу», — зазначив директор департаменту освіти і науки Львівської ОВА.
Платформа «Книгокрай», яка реалізується з 2021 року, виявилася складнішою і важчою до виконання, аніж планувалося спочатку. У процесі роботи додалися додаткові функції.
Можливості та технічні характеристики платформи «Книгокрай»:
☑️ Платформа адаптивна під більшість пристроїв, включаючи мобільні телефони і навіть Smart TV
☑️ Автоматично здійснює перевірку тестових завдань після проходження учнями
☑️ Рейтингування учнів по класах, школах, населених пунктах тощо
☑️ Автоматизоване створення обкладинок книг за допомогою штучного інтелекту
☑️ Перевірка відгуків учнів на коректність за допомогою штучного інтелекту
☑️ Індивідуальні пропозиції книжок учням за допомогою штучного інтелекту
☑️ Інтуїтивно зрозуміла у використанні та багато іншого
Денис Пастушенко, аспірант третього курсу кафедри систем штучного інтелекту НУ «Львівська політехніка» — один із головних розробників платформи, представив її функціонал та можливості.
«Мета платформи — мотивувати дітей читати, щоб вони робили це з інтересом, у змагальному форматі. Для цього ми реалізували рейтингову систему: учні можуть виконувати завдання до книжок, набирати бали й отримувати призи. Завдання мають різний рівень складності — від 1 до 12 класу, тож кожен знайде щось для себе.
Платформа адаптивна — вона працює на більшості пристроїв, це не тільки телефони, а також смарт-телевізори. Завдання перевіряються автоматично, а результати рейтингування можуть формуватися за класами, школами, громадами чи семестрами. Є також механізми перевірки коректності відгуків за допомогою ШІ і додатковий рівень модерації від адміністраторів.
Ми прагнули зробити платформу максимально простою у користуванні: інтерфейс інтуїтивно зрозумілий, а система — відкрита до подальшого розвитку та наповнення новим контентом», — розповів Денис Пастушенко.
Станом на останній час до проєкту «Книгокрай» вже долучилось 28 партнерів, 93 навчальні заклади, було завантажено 368 книг із тестовими завданнями, налічувалося 44 активні користувачі.
Коментар Павла Хобзея, директора Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти:
«Останні дослідження PISA показують, що в українських школярів є проблема з читацькою грамотністю, зокрема, із розумінням прочитаного. Тому будь-які інструменти, які спонукатимуть наших дітей читати книжки, ставити питання і розуміти прочитаний текст, — це крок до зміцнення держави. «Книгокрай» — саме такий інструмент. Тепер важливо, наскільки активно й свідомо ми його будемо використовувати».
Натомість Роман Пастушенко, член Експертної ради при департаменті освіти і науки Львівської облдержадміністрації, підкреслив:
«Сьогодні ми говоримо про вдумливе читання — і саме до цього спонукає дітей проєкт «Книгокрай». У який спосіб? Через елемент конкуренції, змагання, в якому можуть брати участь учні всіх класів і шкіл. Кожен охочий може зайти на платформу, знайти цікаву для себе книжку, прочитати її і дати відповіді на тестові запитання. Залежно від кількості прочитаних книжок і правильних відповідей, учень поступово накопичує бали. Підсумки підбиваються періодично, діти отримують призи, отож є постійний стимул читати більше і глибше.
Очевидно, що проєкт варто розвивати й надалі. Особисто я бачу великий потенціал у створенні читацьких клубів у школах, до яких входили б не лише діти, а й учителі та батьки. Це дозволило б не просто залучати учнів до читання, а й формувати ширшу культуру читання серед дорослих».
Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека, яка безпосередньо впроваджує проєкт «Книгокрай», закликала заклади освіти, вчителів та учнів долучатися до платформи!
Зробити це можна за покликанням:
Нагадаємо, що у лютому відбувся практичний семінар для адміністраторів платформи та представників громад. Учасники отримали інструкцію щодо додавання книг, перелік доступних видань та підтримку від системного адміністратора. Такі заходи будуть проводитись і надалі.
Процитуємо видатного педагога Василя Сухомлинського:
«Читання — це один із витоків мислення й розумового розвитку».
Презентацію можна переглянути за посиланням:
https://docs.google.com/presentation/d/1lGQ5xgXisFMDdoR8XVHt4S4nd8m4NF2t/edit?slide=id.p1#slide=id.p1