Відбулась Освітня Академія для керівників органів управління освітою районів і територіальних громад

Освітня Академія (1)
Учасники дискутували щодо ключових чинників, які впливають на якість освіти у громадах.
На базі Львівського професійного коледжу готельно-туристичного та ресторанного бізнесу відбулась Освітня Академія для керівників органів управління освітою районів і територіальних громад. Темою зустрічі обрали гасло освіти Львівщини останніх років «Розвиток освіти - шлях до Перемоги».
Академія почалася з презентаційної панелі на тему «Система оцінювання діяльності - дієвий засіб вдосконалення». Відбулася фахова дискусія щодо ключових чинників, які впливають на якість освіти у громадах. Центральне питання панелі – як система оцінювання сприяє вдосконаленню освітнього процесу та управління освітою на місцях.
Ключові питання, які обговорили учасники панелі:
- Рейтингова оцінка діяльності органів управління освіти;
- Фінансова спроможність та ефективність освітньої мережі;
- Розвиток дошкільної освіти в громадах;
- Розвиток позашкілля в громадах;
- Рівень успішності учнів закладів загальної середньої освіти;
- Стимулювання праці педагогічних працівників.
Оптимальна мережа закладів освіти
Якісна освіта в громадах починається зі створення ефективної та раціональної мережі освітніх закладів. Саме така мережа дозволяє забезпечити доступність та високу якість навчальних послуг. У цьому контексті важливою є державна політика підтримки – щороку громади отримують субвенційні кошти на розвиток освітньої інфраструктури.
Дошкільна освіта
Учасники відзначили складний шлях, який пройшла дошкільна освіта Львівщини: від масового закриття садочків у 1990-х до поступового відновлення та змістовного оновлення. Сьогодні розвиток дошкілля – пріоритетне завдання, що формує фундамент майбутньої шкільної освіти.
Позашкілля – простір для самореалізації
Позашкільна освіта – важливий елемент цілісного освітнього простору, який сприяє розвитку творчого потенціалу, соціалізації та здобуттю первинних професійних навичок. У регіоні триває активна робота над розширенням доступу учнів до гурткової діяльності як у спеціалізованих закладах, так і в школах.
Результативність навчання
Система оцінювання дозволяє відстежувати навчальні досягнення учнів та виявляти динаміку в різних громадах області. Це надає змогу впроваджувати адресні освітні політики та підтримувати ті території, які потребують додаткового ресурсу чи змін.
Роль учителя та стимулювання його праці
Невипадково прозвучала цитата Івана Франка: «Школа вчителем стоїть». Ключ до якісної освіти – у вмотивованому, професійному вчителі. Водночас гідна оплата праці, належні умови для професійного зростання та підтримка з боку громади – це основа, без якої неможливо очікувати від педагога самовідданої праці.
У другій частині Академії відбулась панельна дискусія «Реалізація ключових цілей розвитку шкільної освіти у 2025 році: виклики, ризики, досягнення».
Ключові питання панельної дискусії:
- Безпечна школа (безпечне середовище, укриття, служба освітньої безпеки)
- Нова українська школа (підручники, програми, «Захист України»)
- Профільна освіта (створення мережі академічних та спеціалізованих ліцеїв, формування профілів, співпраця із ЗВО)
- Здоров’я школяра (харчування, психологічне здоров’я, фізкультура і спорт).
У межах панельної дискусії під час Освітньої Академії розглянули питання безпеки учасників освітнього процесу. В умовах повномасштабної війни створення безпечного та комфортного освітнього середовища залишається одним із ключових завдань як для закладів освіти, так і для органів управління.
Зокрема обговорили:
- Е-інструменти оцінювання якості освітнього середовища
Для того, щоб забезпечити якісні умови розвитку дитини, необхідно не лише створювати безпечне середовище, а й мати дієві механізми для його оцінювання. У Програмі розвитку освіти Львівщини впроваджується проєкт «Оцінювання якості освітнього середовища: е-інструментарій виміру показників», який дозволяє громадам об’єктивно оцінити ситуацію у своїх закладах освіти та визначити напрями для покращення. Проєкт надає конкретні інструменти для аналізу й допомагає приймати управлінські рішення на основі достовірних даних.
- Укриття в закладах освіти
Після початку повномасштабної війни питання безпечного перебування в освітніх закладах набуло особливої актуальності. Вже у 2022 році стало зрозуміло, що облаштування укриттів – це необхідність, а не тимчасове рішення.
На 2024/2025 навчальний рік у закладах загальної середньої освіти комунальної форми власності області облаштували:
- 610 найпростіших укриттів;
- 102 протирадіаційні укриття;
- укладено угоди з іншими суб'єктами господарювання для укриття учасників освітнього процесу в 370 закладах.
У закладах дошкільної освіти:
- 339 найпростіших укриттів;
- 19 протирадіаційних укриттів;
- угоди укладено для 136 закладів.
Ці укриття створювались за різних умов: деякі були базовані на наявних протирадіаційних спорудах, інші – облаштовані за рахунок значних фінансових чи власних ресурсів громад. Відтак, досвід різних громад у створенні укриттів став важливою частиною обговорення під час Академії.
- Служба освітньої безпеки – новий рівень підтримки
Ще одним важливим кроком стало впровадження експериментального проєкту з безпеки, ключовим компонентом якого є Служба освітньої безпеки. Інспектори служби не лише слідкують за дотриманням порядку, а й виконують консультативну функцію, підтримуючи шкільну спільноту у питаннях безпеки.
Станом на сьогодні в області працюють 114 інспекторів, більшість з яких діють при поліцейських підрозділах. Вони, як правило, закріплені за одним закладом. Варто відзначити приклад Грабовецько-Дулібівської територіальної громади, яка першою в області запровадила посаду інспектора освітньої безпеки у структурі відділу освіти, що дозволяє ще ефективніше інтегрувати безпековий компонент у щоденну роботу шкіл.
«Актуальною та предметною вийшла розмова про безпечне освітнє середовище, створення профільних ліцеїв та їх співпрацю з ЗВО, створення умов для збереження та зміцнення здоровʼя дитини, психологічне здоровʼя учасників освітнього процесу. Інвестиція в освіту - це інвестиція в майбутнє країни. Тому спільними зусиллями створюймо сучасну школу: безпечну, оснащену новітнім обладнанням, готову побачити та розкрити унікальний талант кожної дитини. При цьому найважливішим є розуміння на усіх рівнях питання стимулювання праці Учителя, яким, як відомо, школа стоїть!», - поділилась враженнями головна спеціалістка відділу освіти, охорони здоров'я, культури, спорту та молоді Яворівської РДА Оксана Майхер.
Такі зустрічі стають гарним майданчиком для змістовного обміну досвідом і професійної взаємної підтримки, що є запорукою якісного управління освітою в громадах та на рівні області загалом.