Як працюють інспектори з освітньої безпеки у школах Львівщини ⠀ ⠀⠀⠀⠀
З початком цього навчального року у деяких школах Львівщини з'явилися нові учасники освітнього процесу — інспектори Служби освітньої безпеки.
Проєкт «Служба освітньої безпеки» реалізується за ініціативи керівництва держави та за участі Міністерства внутрішніх справ, Міністерства освіти і науки, Національної поліції. Він є одним з елементів Концепції безпеки закладів освіти, що була ухвалена Кабінетом міністрів ще у 2022 році.⠀⠀⠀
У Львівській області до участі в проєкті зголосилося 82 заклади загальної середньої освіти. Відтак відібрали 46 поліцейських, які пройшли відповідне навчання та з 1 вересня 2024 року приступили до виконання обов'язків безпосередньо в закладах загальної середньої освіти. Серед них: 27 - представники Головного управління Національної поліції у Львівській області, та 19 - представники Управління патрульної поліції у Львівській області. ⠀⠀⠀⠀
«Головне призначення шкільних інспекторів – гарантувати безпеку дітям в умовах війни та створити безпечне освітнє середовище. Але не тільки це, а також виховна та наставницька функції. Вони мають бути посередниками у взаєминах між школою, учнями та батьками у питаннях щодо безпеки, публічної поведінки, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, профілактики правопорушень та шкідливих звичок. При цьому хочу ще раз наголосити: інспектор з безпеки у школах - це не охоронець, а фахівець з безпеки, кризової комунікації та профілактики асоціальних явищ», – зазначає заступниця директора департаменту освіти і науки ЛОДА Олена Урдей. ⠀⠀⠀⠀
«Із 1 вересня 2024 року Служба освітньої безпеки розпочне роботу в 10 територіальних громадах Львівщини: Львівській, Стрийській, Жидачівській, Сокальській, Добротвірській, Великомостівській, Яворівській, Новояворівській, Рава-Руській, Радехівській. Відділи освіти цих громад визначатимуть школи, в які буде направлено офіцерів Служби освітньої безпеки», — повідомив свого часу @Володимир Медвідь, начальник відділу організації Служби освітньої безпеки Головного управління Національної поліції у Львівській області. ⠀⠀⠀⠀
Воднораз Віра Пашкевич, начальник групи відділу технічного нагляду і комп'ютерного забезпечення при департаменті освіти і науки ЛОДА, наголосила: «Усі кандидати пройшли спеціальне навчання та конкурсний відбір. Першочергово враховувалося знання законодавства у сфері профілактики правопорушень та захисту прав і законних інтересів дітей, комунікація зі здобувачами освіти, вирішення конфліктних ситуацій тощо. Інспектори служби освітньої безпеки, більшість з яких жінки, здобули ключові навички, необхідні для забезпечення належного рівня безпеки в закладах освіти».⠀ ⠀⠀⠀⠀
Зокрема, інспектори Служби освітньої безпеки виконують такі основні обов’язки:
- профілактика надзвичайних ситуацій;
- організація пропускного режиму;
- взаємодія з усіма учасниками освітнього процесу;
- комунікація з екстреними службами;
- реагування на правопорушення та, за необхідності, виклик поліції.
Розповідає Ганна Вань, директор Новояворівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2:
«Я дуже задоволена з того, що запроваджено посаду інспектора з безпеки. Це дуже потрібне і доречне нововведення. Особливо для нашої школи, де навчається понад 1200 дітей. Чи то контроль, щоб учні не спізнювались на уроки, чи індивідуальна розмова з дитиною або ж батьками, чи то профілактика і навіть боротьба з курінням, знаєте, ця нова пошесть серед старшокласників - електронні сигарети, - кожного разу ми залучаємо нашого інспектора. Правда, спершу я хотіла, щоб нам за інспектора призначили хлопця, навіть спочатку мала застереження, чи юна дівчина впорається зі своїми обов'язками. Але, як з'ясувалось, то були зовсім марні побоювання, наш інспектор Лілія Канафоцька вольова, дисциплінована і наполеглива та водночас товариська і доброзичлива. Найголовніше, що їй подобається ця робота».
Тетяна Макоус-Заставна, директор Новояворівського ліцею:
«Освітній інспектор – це буквально моя права рука, таку вагому допомогу вона нам надає і щодо виховання, і щодо запобігання різним правопорушенням. Так само наша Анастасія Андріївна (Ковалик) проводить багато тренінгів, виховних заходів. Також запрошує на індивідуальні розмови батьків і дітей. А тому ми дуже тішимось, що у нашій школі з'явився освітній інспектор. І маленькі, і старші діти, і вчителі, і батьки всі дуже добре сприйняли появу інспектора. Чи за порадою, чи якась суперечка – всі звертаються до Анастасії Андріївни, яка вже знає всіх наших дітей з обличчя».
Анастасія Ковалик, освітній інспектор Новояворівського ліцею:
«Головне завдання освітнього інспектора у школі – це гарантувати безпеку освітнього середовища, це дисципліна учнів та просвітницька діяльність з питань, що входять у сферу нашої компетенції. Візьмімо ті ж самі соцмережі. Під час тренінгів та тематичних уроків я розповідаю, про безпеку в Інтернеті, про те, як треба фільтрувати інформацію. Це важливо, бо теперішні діти поголовно диджиталізовані. Тепер вони влаштовують приколи в соцмережах. Також такі теми, як булінг, правила дорожнього руху, домедична допомога. Знову ж таки протидія курінню, стосується старших класів, одразу повідомляю батькам».
Лілія Канафоцька, освітній інспектор Новояворівської ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2:
«Головні функції освітнього інспектора - настановча, просвітницька і правоохоронна. Знаєте, одна поява людини у формі вже дисциплінує. Спершу відчувалась якась пересторога у ставленні до мене, але за короткий час все нормалізувалось. Тепер у мене доброзичливі взаємини і з дітьми, і з батьками, і з вчителями. А з порушниками у нас окрема розмова, яку починаємо з попередження. На мою думку, атмосфера у школі змінилась, менше стало запізнень Я приходжу до школи приблизно за пів години до початку навчального процесу. Насамперед проводжу обстеження території та приміщення школи, потім разом з вчителями зустрічаємо дітей на вході, у школі я перебуваю до 17.00-18.00, проводжу уроки, під час котрих розповідаю дітям про булінг, домашнє насильство. Також організовуємо заходи з патріотичного виховання». ⠀⠀⠀⠀
Довідка:
В Україні інспектори вже розпочали свою роботу в понад 750 закладах загальної середньої освіти, охопивши 20 регіонів країни. Їхня мета — не тільки забезпечити безпеку учнів, а й навчити дітей правил поведінки в надзвичайних ситуаціях.