Львівщина - пілотна область з розробки ефективного механізму з вдосконалення адміністрування місцевих податків і зборів
Ключовою темою першого засідання Робочої групи був податок на нерухоме майно.
Підвищення ролі місцевих податків і зборів та збільшення їх частки у власних доходах місцевих бюджетів – одне з головних завдань для подальшого розвитку фінансової самостійності та спроможності місцевого самоврядування.
Вже сьогодні окремі громади виконують деякі функції податкових органів, пов’язані з адмініструванням майнових податків (вручають податкові повідомлення-рішення, обстежують території, щоб виявити нові об’єкти оподаткування, комунікують з платниками щодо погашення податкового боргу), але при цьому, відповідно до чинного законодавства, вони не мають таких повноважень.
Обласна державна адміністрація підтримує необхідність змін в адмініструванні громадами місцевих податків. Відтак, розпорядженням начальника ОВА 30.10.2024 створили відповідну Робочу групу, до складу якої увійшли дотичні представники органів державної влади (Головне управління ДПС у Львівській області, Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області тощо), експертного середовища (USAID «Говерла», Науковий парк SID Сity Національного університету «Львівська політехніка», ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України), структурних підрозділів облдержадміністрації та обласної ради.
«Для проведення податкового експерименту обрали 4 громади області: Підберізцівську, Городоцьку, Белзьку та Славську. Ці громади мають позитивний досвід роботи з адмініструванням місцевих податків, який може бути корисним для розробки єдиного та дієвого механізму інвентаризації об’єктів оподаткування, обміну інформацією між органами місцевого самоврядування та контролюючими органами, наповнення інформаційних баз даних реєстрів», - зазначив перший заступник голови ЛОДА Андрій Годик.
Ключовою темою першого засідання Робочої групи був податок на нерухоме майно. В процесі обговорень виокремили низку проблемних питань, які мають безпосередній вплив на обсяги сплати цього податку до місцевих бюджетів:
- відсутність в ДПС повної бази оподаткування;
- не синхронізовані дані БТІ та ДРРП;
- заявницький метод внесення даних в ДРРП;
- призупинення перевірок ДІАМ щодо не введених в експлуатацію об’єктів;
- зловживання в частині пільгового оподаткування;
- відсутність доступу громад до баз даних реєстрів
«Пріоритезуючи ці проблемні питання, очевидною є необхідність формування об’єктивної та повної бази оподаткування. Нашим спільним завданням на найближчі два тижні буде напрацювати алгоритм обміну, синхронізації та автоматичного оновлення інформації баз даних. Важливим також є напрацювати зміни до нормативних документів, які б дозволили закріпити цей процес на законодавчому рівні», - підсумував Андрій Годик.