В Угневі презентували книгу-альбом, присвячену художнику Дам`яну Горняткевичу
Сакральна спадщина митця представлена на теренах заходу України і є прикладом національної образотворчості першої половини ХХ століття.
Презентація альбому-монографії «Дам'ян Горняткевич: життя і творчість» відбулась вчора, 19 листопада, в церкві Різдва Пресвятої Богородиці в місті Угневі, де збереглись унікальні розписи художника, виконані у 1933-36 роках. Організатори приурочили подію до 131 річниці від дня народження живописця.
Мистецька монографія — це перше велике дослідження, присвячене малознаному, але навдивовижу талановитому українському іконописцю, мистецтвознавцю, досліднику історії українського мистецтва. Автором книги є науковець, кандидат мистецтвознавства, викладач Львівської національної академії мистецтв Ірина Гах.
«Я тішуся, що Горняткевич повернувся в історію сакрального мистецтва, і повертається в Угнів, вже як людина, яку знають, бо, направду, радянська влада — напевно загроза тоді від нього була — дуже серйозно знищувала його спадщину, стирала з нашої історії», — коментує Ірина Гах.
Розписи церкви Різдва Пресвятої Богородиці, зроблені Дам'яном Горняткевичем за кілька років перед початком Другої світової війни, мають глибокий патріотичний зміст. На них художник зобразив не лише великих святих, але й знакові постаті української історії та культури, зокрема княгиню Ольгу, гетьмана Івана Мазепу, геніального поета і художника Тараса Шевченка, письменника, священника УГКЦ Маркіяна Шашкевича, команданта Української Галицької Армії Дмитра Вітовського, митрополита Андрея Шептицького.
Згодом більшість важливих історичних діячів, що прикрашали один із куполів храму, були замальовані. Місцевими патріотами, які таким чином намагалися вберегти їх від знищення радянською владою, чи самими окупантами — достеменно не відомо. За словами Ірини Гах, судячи з того, як акуратно і правильно це зроблено — спеціальними фарбами, що легко знімаються, — швидше за все, це зробили самі угнівці.
Презентації альбому-монографії передувала святкова літургія, а завершилась подія виступом народного камерного хору «Кристинопіль».
«Дослідження пані Ірини Гах — одна із таких важливих праць, яка не лише популяризує ім’я і творчий доробок талановитого митця, але й привертає увагу до церкви, в якій сьогодні перебуваємо, її неймовірного оздоблення, сприяє збереженню цієї спадщини, показує важливість ролі громади у цьому процесі», — підсумовує директорка департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської ОВА Олена Василько.