Програма реформування системи шкільного харчування у Львівській області на 2024 – 2027 роки
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження начальника
обласної військової адміністрації
________________ №__________
Програма
реформування системи шкільного харчування
у Львівській області на 2024 – 2027 роки
Львів – 2024
ЗМІСТ
1 |
Вступ |
3 |
2 |
Методологія Програми |
6 |
3 |
Мета та завдання Програми |
6 |
4 |
Напрями та заходи/проєкти Програми |
7 |
5 |
Очікувані результати виконання Програми |
10 |
6 |
Фінансове забезпечення Програми |
11 |
7 |
Організація виконання, координація та контроль |
11 |
Додатки |
||
1 |
Паспорт Програми |
|
2 |
Ресурсне забезпечення Програми |
|
3 |
Перелік завдань, заходів і результативних показників Програми |
|
|
|
|
Вступ
Сталевий вояк, крицево-криштальний характер,
велике, повне любови до рідного краю серце,
здорова душа - все це у здоровому тілі.
Іван Боберський
Забезпечення якісного шкільного харчування – одна з обов’язкових умов підтримки здоров’я учасників освітнього процесу як найвищої соціальної цінності в державі та розбудови в Новій українській школі безпечного і здорового середовища. Потребу діяти у вказаному напрямку зумовлює також виконання плану заходів з реформування системи шкільного харчування, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 року № 1008, та ухвалення українським урядом Стратегії реформування системи шкільного харчування на період до 2027 року (далі – Стратегія). У зв’язку з цим виникла потреба в плануванні наступних етапів реформи системи шкільного харчування в області з урахуванням здобутих досягнень, а також наслідків повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України та низки інших невирішених проблем.
Програма реформування системи шкільного харчування у Львівській області на 2024 – 2027 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до статті 119 Конституції України, Указу Президента України «Про утворення військових адміністрацій», статті 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту», Стратегії реформування системи шкільного харчування на період до 2027 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 жовтня 2023 рок у № 990-р, Указу Президента України від 25 травня 2020 року №195/2020 «Про національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі» та інших нормативно-правових актів, спрямованих на модернізацію форм мотивації та залучення учнів до набуття знань і навичок здорового, раціонального та безпечного харчування, здійснення усвідомленого вибору на користь здорового харчування.
У Львівській області функціонує 1102 заклади загальної середньої освіти з учнівським контингентом понад 288 тис. осіб, в тому числі 25 закладів спеціальної освіти і 31 приватний, 928 закладів дошкільної освіти, 100 закладів позашкільної освіти.
Із 1044 закладів загальної середньої освіти (без приватних та ЗЗСО обласного підпорядкування) харчування, в тому числі гаряче, організовано в 908 ЗЗСО. Це 87 % від загальної кількості ЗЗСО області.
У 454 (50 %) ЗЗСО харчування здійснюється на базі власних харчоблоків з персоналом, що входить до штатного розкладу закладу, в 261 (28,7 %) харчування забезпечують суб’єкти господарювання, що орендують харчоблоки (аутсорсинг), в 106 (11,7 %) ЗЗСО впроваджено кейтерингову модель харчування, 87 (9,6 %) ЗЗСО отримують тільки буфетну продукцію.
У 2023 році Львівська обласна військова адміністрація підписала договір зі Всесвітньою продовольчою програмою ООН з метою підтримки організації гарячого харчування у закладах освіти, отримання якіснішого та кориснішого харчування здобувачами освіти шляхом передачі фінансових ресурсів від ВПП до обласної військової адміністрації. Кошти у сумі 6,9 млн грн скеровано у 18 обраних закладів освіти з 12 територіальних громад. З 01 січня 2024 року до проєкту долучилось ще 23 ЗЗСО Стрийської та Самбірської міських територіальних громад.
У 2023 році започатковано 2 проєкти, на реалізацію яких використано понад 9,7 млн грн з місцевих бюджетів, з них 2,5 млн грн – спонсорські кошти. Зокрема, за ці кошти здійснено капітальний ремонт приміщення їдальні Городоцького ЗЗСО № 4 І-ІІІ ступенів імені Тараса Кулєби та Андрія Одухи Городоцької міської ради на суму 976 тис. грн. У межах проєкту USAID «ГОВЕРЛА» профінансовано капітальний ремонт харчоблоку Золочівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 2 імені Маркіяна Шашкевича Золочівської міської ради на суму 8 720,667 тис. грн., з яких 2,5 млн грн. – спонсорські кошти, за які закуплено кухонне обладнання. Реалізацію проєкту планується завершити до кінця 2024 року.
Департамент освіти і науки облдержадміністрації також налагоджує співпрацю закладів загальної середньої та профтехосвіти щодо впровадження кейтерингової моделі харчування. Це питання обговорювалось на минулорічному обласному Форумі шкільного харчування. Кейтерингові послуги закладам загальної середньої освіти, які не мають можливості облаштувати шкільні їдальні, пропонують Львівський професійний коледж готельно-туристичного та ресторанного сервісу, Сокальський професійний ліцей, Меденицький професійний ліцей, Угнівський аграрно-будівельний ліцей, Самбірський професійний ліцей, ВПУ № 34 м. Стрия та Боринський професійний ліцей. Завдяки модернізованим харчоблокам ці заклади фахової освіти спроможні надавати кейтерингові послуги для ЗЗСО своїх громад.
Розгорнуто роботу щодо запровадження у ЗЗСО оновленого меню, яке забезпечує якісне, повноцінне, збалансоване і здорове харчування.
Станом на січень 2024 року нове меню, передбачене постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», запроваджено в усіх закладах освіти області. У цьому меню є страви зі збірника Євгена Клопотенка, зокрема свіжі фрукти, різноманітні вітамінізовані салати, злакові, овочево-фруктові перекуси. Їжа в їдальнях завжди смачна і корисна. В окремих школах є «Меню на вибір». Впроваджено також систему постійно діючих процедур, заснованих на принципах системного аналізу небезпечних факторів та контролю в критичних точках під час забезпечення школярів гарячим харчуванням та реалізації харчових продуктів.
Водночас у громадах існує суттєвий розрив у вартості харчування для пільгових категорій осіб. Частині територіальних громад не вистачає коштів для організації та дотримання норм харчування в закладах освіти. Це ТГ у Самбірському, Дрогобицькому районах. У Стрийському районі – гірські райони, постачальники неохоче заходять на ринок через віддаленість та складність перевезення у гірських районах.
На організацію харчування учнів ЗЗСО області з місцевих бюджетів у 2024 році виділено 285551,9 тис. грн. (81 % від потреби). Середня вартість одноразового сніданку (обіду) становить 41,8 грн.
Нижчі від середньої вартості одноразові сніданки (обіди) у ЗЗСО Золочівського (27,7 грн.) та Самбірського (25 грн.) районів. У ЗЗСО Яворівського району (45 грн) ціна одноразового сніданку (обіду) дещо вища від його середньої вартості. Для ефективного використання бюджетних коштів необхідне поєднання ресурсу середніх шкіл, громад, закладів професійної освіти, подальший розвиток кейтерингової моделі харчування.
Крім того у 2020-2023 роках проведено модернізацію харчоблоків у 50 територіальних громадах, загальною вартістю понад 29 млн грн. У 131 закладі загальної середньої освіти закуплено обладнання для обідніх залів та харчоблоків. За рахунок субвенції з державного бюджету в області реалізовано проєкт за напрямом «Придбання обладнання для їдалень та харчоблоків». Сучасні харчоблоки облаштовано в 78 ЗЗСО (8,6 %).
У зв’язку з цим існує гостра потреба у підвищенні кваліфікації та перекваліфікації кухарів для роботи з новим обладнанням і з новими технологічними картами в оновлених навчально-практичних центрах.
Також з уведенням стандартів безпеки харчових продуктів НАССР актуалізувалась необхідність забезпечити компетентність працівників місцевих органів управління освіти, які відповідають за організацію харчування, та керівників закладів освіти щодо впровадження реформи системи шкільного харчування;
Потреба в розробленні та прийнятті Програми зумовлена передусім:
- невідповідністю частини приміщень та обладнання шкільних харчоблоків потребам забезпечення здорового харчування;
- змінами у стандартах безпеки харчування НАССР;
- змінами ринку постачальників харчових продуктів та послуг з організації харчування;
- невідповідністю кваліфікації відповідальних за закупівлі послуг з організації шкільного харчування та харчових продуктів
- недостатністю кваліфікованих штатних працівників харчоблоків закладів освіти;
- зміною технологій приготування їжі, та впровадження нових схем з використанням сучасного високоякісного устаткування;
- потребою в розвитку професійних компетентностей кадрового складу працівників харчоблоків закладів освіти;
- воєнними загрозами, зокрема соціальній та енергетичній інфраструктурі;
- необхідністю формування у дітей, навички здорового харчування заради зміцнення фізичного та психічного здоров’я.
У Програмі визначаються загальні цілі й напрями, основний зміст та очікувані результати заходів, орієнтованих на здорове харчування та зміцнення фізичного й психічного здоров’я учасників освітнього процесу у системі загальної середньої освіти Львівщини. Заходи сформовані з урахуванням неминучих в умовах повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України обмежень у фінансових, інформаційних та трудових ресурсах. Реалізація цих заходів забезпечить також модернізацію матеріально-технічної бази закладів освіти, промоцію здорового способу життя, формування в області сучасної системи шкільного харчування.
У процесі підготовки Програма була узгоджена зі Стратегією розвитку Львівської області на період 2021 – 2027 років, Стратегією розвитку освіти Львівщини до 2027 року, Програмою розвитку освіти Львівської області на 2021 – 2025 роки, які уже набрали чинності. Програма також враховує цілі і завдання затверджених стратегій розвитку територіальних громад, державних та обласних цільових програм розвитку.
Програма розроблена згідно з вимогами Порядку розроблення обласних (бюджетних) цільових програм, моніторингу та звітності щодо їх виконання у період воєнного стану, затвердженого розпорядженням начальника обласної військової адміністрації від 12 липня 2022 року № 167/0/5-22ВА.
- Методологія Програми
Розроблення Програми здійснювалось на основі аналізу стану шкільного харчування у закладах загальної середньої освіти Львівської області (на 01.01.2024).
Програма створювалася з урахуванням таких принципів:
- системності, що передбачає розгляд об’єкта діяльності як обмеженої множини взаємодіючих елементів, структурованих й організованих відповідно до визначеної мети;
- комплексності, що забезпечує повноту, системність та взаємозв’язок аналізу, планування й управління процесом її виконання;
- узгодженості цілей, змісту й очікуваних результатів запланованих заходів та виховних справ, що реалізовуватимуться в регіоні на всіх рівнях: обласному, районному, територіальних громад, в окремих закладах загальної середньої освіти;
- продуманості, доступності і практичної спрямованості планованих заходів, їх відповідності соціальній ситуації, в якій реалізовуватиметься Програма, орієнтації на ефективне подолання чи хоча б пом’якшення проблем, пов’язаних із станом харчування у закладах освіти регіону.
- Мета та завдання Програми
Метою Програми є формування в учнівства закладів загальної середньої освіти Львівської області навичок здорового харчування завдяки забезпеченню різноманітності, збалансованості та високої якості харчових продуктів в мережі сучасних належно обладнаних шкільних харчоблоків, сприяння у такий спосіб соціальному захисту вразливих груп населення та піклуванню громадян про власне здоров’я й психологічний стан у критичних умовах.
Основні завдання Програми:
- формування у школярів, їхніх батьків та педагогів розуміння основ здорового харчування;
- консолідація зусиль надавачів послуг харчування, педагогічних колективів закладів освіти, учнівства, батьків і громадськості задля забезпечення здорового харчування у закладах загальної середньої освіти області;
- створення у закладах освіти області комплексно модернізованих/ відновлених харчоблоків;
- зниження відсотка ожиріння та надлишкової ваги серед дітей віком до 18 років;
- збільшення відсотка учнів та педагогів, які харчуються у закладах освіти;
- зміна харчових уподобань дітей шкільного віку у бік прихильності до здорового харчування.
- Напрями та заходи / проєкти Програми
З метою раціонального використання ресурсів Програма передбачає концентрацію зусиль на чотирьох пріоритетах, які водночас є напрямами її реалізації:
Пріоритет 1. Організація якісного та безпечного харчування: закупівлі та фінансування.
Для забезпечення достатності фінансового ресурсу у замовників для закупівель харчових продуктів чи послуг з організації харчування та ефективності цих закупівель передбачається:
- досягнути порозуміння з представниками місцевого самоврядування щодо особливостей і вимог до забезпечення харчування в закладах освіти;
- налагодити співпрацю у сфері забезпечення здорового харчування між місцевим самоврядуванням, закладами загальної середньої й фахової освіти, підприємцями;
- установити нижню межу вартості харчування на одну дитину з урахуванням нормативних вимог до здорового харчування;
- залучати додаткові інвестиції, спрямовані на покращення харчування в закладах освіти;
- закуповувати продукти харчування та необхідне обладнання за рівноважними цінами відповідно до вимог чинного законодавства;
- здійснювати комісійні обстеження стану організації харчування та готовності харчобюлоків закладів загальної середньої освіти області до роботи в новому навчальному році;
- не допускати реалізації в закладах освіти продуктів, не характерних для дитячого харчування (газовані солодкі напої, продукти, що містять консерванти, синтетичні барвники, ароматизатори, підсолоджувачі, їжа швидкого приготування, натуральна кава тощо);
- розвивати професійні навички осіб, відповідальних за закупівлі послуг з організації шкільного харчування та харчових продуктів;
- популяризувати електронний каталог “Prozorro Market”.
Пріоритет 2. Відновлення та модернізація харчоблоків: комплексний підхід. Дотримання вимог безпеки харчування НАССР
Відновлення та модернізація харчоблоків закладів освіти з використанням новітніх технологічних процесів, покращення показників енергоефективності та дотримання принципів системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (Hazard Analysis and Critical Control Points - НАССР) передбачає:
- провести в кожній територіальній громаді аудит потреб закладів освіти у послугах з організації харчування та змоделювати систему якісного й безпечного харчування;
- визначення потреб закладів освіти, зокрема щодо модернізації харчоблоків, що дасть змогу передбачити пріоритетність проєктів;
- сприяти залученню коштів до бюджетів територіальних громад у вигляді субвенції з державного та обласного бюджетів на модернізацію харчоблоків (на умовах співфінансування;
- забезпечення цільового використання коштів державного, обласного та місцевих бюджетів і коштів, залучених від донорських організацій, на відновлення та розвиток освітньої інфраструктури;
- створення опорних кухонь на базі закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти;
- підтримка проєктів з будівництва / відновлення / модернізації харчоблоків у закладах загальної середньої освіти, в основі яких лежить сучасний технологічний процес, що забезпечує дотримання норм безпеки харчової продукції НАССР, та приготування якісної й безпечної їжі в асортименті;
- проведення інвентаризації пунктів харчування в системі загальної середньої освіти області та розроблення за її результатами плану заходів щодо покращення матеріально-технічної бази в ЗЗСО в розрізі закладів та аідміністративних територій.
Пріоритет 3. Розвиток кадрового потенціалу системи шкільного харчування.
Для забезпечення органів місцевого самоврядування і закладів освіти достатнім штатом кваліфікованих працівників, які якісно та безпечно організовують харчування і сприяють формуванню в учнів здорових харчових звичок, передбачається:
- підготовка кухарів за новими освітніми програмами в закладах професійної (професійно-технічної) освіти області;
- забезпечення підвищення кваліфікації кухарів на основі нових або модернізованих навчальних програм;
- забезпечення системності та регулярності підвищення кваліфікації, оновлення знань організаторів шкільного харчування і надавачів відповідних послуг;
- розроблення нових навчальних матеріалів для підвищення кваліфікації з питань реформування системи шкільного харчування та оновлення наявих;
- розвиток навчально-практичних центрів, що здійснюють підготовку кухарів, а також створення мережі центрів підвищення кваліфікації кухарів на базі закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
- оновлення програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників (соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь) Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та інших закладів освіти;
- навчання відповідальних за організацію харчування у закладах освіти працівників органів управління освіти територіальних громад та членів робочих груп ХАССП;
- систематичне навчання керівників закладів освіти з організації харчування та формування навичок здорового харчування в закладах освіти;
- підвищення кваліфікації вчителів, залучених до реалізації завдань соціальної та здоров’язбережувальної галузі Державних стандартів початкової та базової середньої освіти, а також Державного стандарту профільної середньої освіти (у перспективі);
- надання консультацій і роз’яснень щодо впровадження реформи системи шкільного харчування посадовим особам місцевого самоврядування та депутатам місцевих рад;
- проведення тренінгів з користування цифровими інструментами для зниження бюрократичного навантаження на посадових осіб місцевого самоврядування, до компетенції яких належать питання організації харчування у закладах освіти, і працівників закладів освіти щодо впровадження реформи системи шкільного харчування (зокрема щодо формування меню та аналізу його дотримання, потреб у закупівлях).
Пріоритет 4. Впровадження нових норм харчування, меню, а також формування культури здорового харчування.
Для свідомого обрання учасниками освітнього процесу у системі освіти області здорового харчування проводитимуться такі заходи:
- моніторинг дотримання норм харчування, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 365 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (зі змінами);
- підготовка і поширення дидактичних та освітніх матеріалів про принципи здорового харчування та збереження фізичного здоров’я, вплив здорового харчування на покращення психологічного стану тощо;
- розроблення рекомендацій щодо створення умов для спеціального та дієтичного харчування учнів;
- застосування нових форм передачі знань (навчальні візити, майстер-класи, дегустації тощо) для розуміння учасниками освітнього процесу принципів та формування навичок здорового харчування;
- поширення інформації про вебпортал “ЗНАЇМО”, залучення лідерів думок, “спікерів реформи” до підвищення рівня поінформованості про зміни;
- надання рекомендацій щодо розроблення примірних чотиритижневих сезонних меню, в тому числі використання безглютенових та безлактозних продуктів, практичну допомогу в оформленні відповідної документації.
Реалізація Програми відбувається на проєктній основі, що дозволяє ефективно здійснювати її менеджмент, зосередити виділені ресурси, визначати конкретні результати і показники в розрізі кожного проєкту, як і Програми загалом. Усі проєкти / заходи Програми об’єднані за названими чотирма тематичними напрямами.
- Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми сприятиме створенню в системі загальної середньої освіти Львівщини безпечного та здоров’язбережного середовища, формуванню в учнів здорових харчових звичок, промоції здорового харчування серед педагогів і населення області.
Реалізація заходів Програми дозволить:
- зменшити розрив у вартості харчування для пільгових категорій осіб на різних територіях територіальних громад;
- збільшити частку територіальних громад, яким вистачає коштів для виконання норм харчування в закладах освіти;
- збільшити кількість випускників ЗП(ПТ)О, які навчалися за оновленими програмами, працевлаштованих у закладах освіти;
- забезпечити відповідно до потреби щорічне підвищення кваліфікації та перекваліфікацію кухарів в оновлених навчально-практичних центрах;
- налагодити системне підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань формування здоров’язбережного середовища та здорового харчування;
- забезпечити компетентність працівників місцевих органів управління освіти, які відповідають за організацію харчування, та керівників закладів освіти щодо впровадження реформи системи шкільного харчування;
- проконсультувати посадових осіб місцевого самоврядування, до компетенції яких належать питання організації харчування у закладах освіти, щодо організації якісного та безпечного харчування та використання нових інструментів для скорочення оперативної звітності з організації харчування;
- провести ефективні промоційні заходи, пов’язані з переходом на сезонне чотиритижневе меню, ознайомленням з вебпорталом “ЗНАЇМО” та зміною харчових уподобань дітей шкільного віку на користь здорового харчування;
- збільшити кількість учнів, які харчуються у шкільних їдальнях та погоджуються з тим, що в їхньому закладі освіти формуються навички здорового харчування й збереження здоров’я;
- залучити батьків і громадськість до підтримки здорового харчування в закладах загальної середньої освіти.
- Фінансове забезпечення Програми
Фінансування Програми здійснюється в межах асигнувань, передбачених обласним і місцевими бюджетами, а також з інших джерел, не заборонених чинним законодавством України, у тому числі з державного бюджету, з грандів, коштів суб’єктів господарювання, особистих господарств населення.
Головним розпорядником коштів є департамент освіти і науки обласної державної адміністрації.
Перерахування коштів з обласного бюджету здійснюється на підставі заявок головного розпорядника коштів щодо їх потреби, у межах затверджених обсягів видатків на проєкти Програми в обласному бюджеті, з урахуванням обсягів виконаних робіт, співфінансування з місцевих бюджетів (при потребі) та помісячного розпису. Ресурсне забезпечення Програми наведено в додатку 2.
Складання і подання фінансової звітності про використання коштів здійснюється в установленому законодавством порядку.
Контроль за цільовим та ефективним використанням коштів покладається на головного розпорядника коштів, органи місцевого самоврядування, замовника та виконавця робіт.
Щорічно департамент освіти і науки обласної державної адміністрації як головний розпорядник у термін не пізніше ніж один місяць після затвердження рішенням начальника Львівської обласної військової адміністрації показників обласного бюджету подає на погодження пропозиції щодо використання бюджетних коштів на виконання заходів / проєктів згідно з додатком 3.
- Організація виконання, координація та контроль
Замовником Програми є Львівська обласна державна (військова) адміністрація, розробником – департамент освіти і науки обласної державної адміністрації.
Організація та виконання Програми покладається на департамент освіти і науки обласної державної адміністрації, відповідні структурні підрозділи райдержадміністрацій, територіальних громад, заклади освіти обласного підпорядкування. До реалізації заходів Програми можуть залучатися державні, комунальні та громадські установи та організації, інститути громадянського суспільства, які визначаються замовником на конкурсних засадах.
Внутрішній фінансовий контроль за цільовим використанням бюджетних коштів здійснює відповідний відділ департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації та одержувачі бюджетних коштів. Контроль за виконанням Програми покладається на профільного заступника голови обласної державної адміністрації та на постійну комісію Львівської обласної ради з питань освіти, науки та інновацій.
Директор департаменту освіти і науки
обласної державної адміністрації Олег ПАСКА
Пов'язані документи:
- Додаток 1 до розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 01.05.2024 № 407/0/5-24ВА
- Додаток 2 до розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 01.05.2024 № 407/0/5-24ВА
- Додаток 3 до розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 01.05.2024 № 407/0/5-24ВА