У Львові відбувся Всеукраїнський фестиваль народної хореографії «Бартка»
Фестиваль присвячений пам’яті засновника Львівського заслуженого ансамблю пісні і танцю «Галичина» – Ярослава Чуперчука.
Цими вихідними, 16-17 березня, у Львові вперше відбувся Всеукраїнський фестиваль української народної хореографії «Бартка», присвячений творчості Ярослава Чуперчука – видатного балетмейстера, етнографа, одного із засновників Гуцульського державного ансамблю пісні і танцю та Львівського заслуженого ансамблю пісні і танцю «Галичина». Він один із тих учнів, які продовжили кращі традиції школи В. Авраменка, українського хореографа світової слави. Його багатолітня творча діяльність лягла в основу сучасних репертуарів багатьох мистецьких колективів.
Організатор фестивалю-конкурсу – Центр творчості дітей та юнацтва Галичини спільно з ГО ТО «Левеня». Організатори фестивалю мали на меті збереження та розвиток народного хореографічного мистецтва, а також нових форм українського народного танцю.
В межах фестивалю також відбувся семінар «Пізнай свій код. Сучасна Наці-Я», який став майданчиком обговорення проблем сучасного стану хореографії та її майбутнього.
Учасниками стали хореографічні ансамблі зі Львова, Чернівців, Рівного, Тернопільщини, Івано-Франківщини, Волині. Їх нагородили пам’ятними подарунками: Дипломами учасника фестивалю та спеціальними відзнаками.
«Такі фестивалі – це про нашу ідентичність, яку щодня виборюють Збройні Сили України.
Вони про майбутнє хореографії, зокрема, народного танцю. Учасники мали змогу показати свою майстерність, обмінятись досвідом та поспілкуватись. А конференція в рамках фестивалю, у якій взяли участь хореографи, керівники колективів та постановники, стала майданчиком обговорення проблем сучасного стану хореографії та її майбутнього розвитку.
Дякую організаторам та учасникам фестивалю за високий рівень організації та професіоналізм», – зазначила директорка департаменту з питань культури, національностей та релігій Львівської ОВА Ірина Гаврилюк.
Довідково.
Топірець – колись зброя, потім атрибут обряду. Топірець складався з бартки – стародавнього виду сокири та дерев'яного топорища.
Колись хлопця, який не вмів танцювати «Аркан» або робив це погано, могли не взяти до компанії парубків, а дівчата від нього відвертались і нехтували його залицяннями.
Танець «Аркан» є головним елементом обряду посвячення гуцульського хлопця у леґіні. Після вдалої участі в аркані хлопець отримував право не тільки танцювати, а й носити бартку (топірець) та підперезуватися чересом (широким паском), тобто ставав потенційним опришком.
Аркан – танець, де хлопці демонструють свої силу, спритність та дисциплінованість.
Бартка була інколи лита з металу, найчастіше латуні або була також дерев'яною, окованою металом. Бартку використовував і очільник опришків – Олекса Довбуш. Досі існує повір'я про так званий «Топірець Довбуша», забитий десь глибоко в Карпатах. Той, хто його дістане – отримає довбушівську силу і покровительство опришків.
Читайте також: Львівський музей історії релігії презентував виставковий проєкт «Як боролось Закарпаття»