Медики екстреної допомоги розповіли про алгоритм дій під час виклику бригади до пацієнта
Екстрену медичну допомогу отримують, зателефонувавши на номер 103. Послуга для громадян, які перебувають на території України – безкоштовна.
Дзвінок від користувачів зі всієї області приймає оперативно-диспетчерська служба центру ЕМД. Виклик записується. Під час спілкування з диспетчер має з’ясувати підстави для виїзду на виклик команди медиків, лише після цього бригаду скеровують до пацієнта. Якщо таких підстав немає, консультацію надають телефоном.
Диспетчер слухає звернення, ставить уточнювальні запитання, завдяки яким визначає стан пацієнта та обставини подій виклику. Також оцінює необхідність надання екстреної медичної допомоги, відповідно до інструкцій, затверджених наказом МОЗ.
Під час розмови потрібно назвати прізвище, стать, вік людини. Якщо людина не знайома вам, вкажіть стать і орієнтовний вік. Також повідомте, хто і з якого номера телефона викликає бригаду ЕМД. Скарги та стан людини слід описувати максимально точно та правдиво.
«Не треба розповідати всю історію хвороби пацієнта, а чітко сформулювати головне: за якою адресою перебуває хворий, який його стан зараз: дихає – не дихає, є пульс – чи нема, який тиск, де болить тощо. Бувають випадки, коли людина розгублена, у стресовій ситуації і не може чітко розказати про стан хворого. У таких випадках треба лише чітко відповідати на запитання диспетчера, це допоможе з’ясувати деталі, які важливі для приїзду медиків . Є чимало випадків, коли саме допомога рідних, близьких, а часто й незнайомих людей рятувала життя пацієнтам», – зазначає старша лікарка оперативно-диспетчерського відділу Наталя Березюк.
Якщо ви знаєте, то вкажіть причину виникнення невідкладного стану: вибух, після обстрілу, падіння з третього поверху тощо. Відповідайте на всі уточнювальні запитання диспетчера. Повний та чіткий опис стану скоротить час розмови та дасть можливість пришвидшити прибуття бригади екстреної медичної допомоги.
Необхідно вказати точну адресу виклику: район, населений пункт, вулицю (пам’ятаємо, що дзвінки з усієї області отримують в обласному центрі!), номер будинку, квартири, поверх, код домофона і номер під'їзду. Якщо назву вулиці або номер будинку невідомі, то необхідно уточнити шляхи під'їзду до адреси або місця випадку та його загальновідомі орієнтири.
За можливості, забезпечте бригаді ЕМД безперешкодний доступ до пацієнта. Якщо ситуація дозволяє, то необхідно зустріти «швидку» на вулиці, щоб медики не витрачали час на пошук квартири.
Якщо у вашому помешканні є тварини (це стосується будь-яких тварин, які можуть ускладнити надання медичної допомоги пацієнту), їх треба ізолювати – закрити в окремій кімнаті чи вольєрі.
Підготуйте документи пацієнта, паспорт та медичну документацію. У разі потреби у госпіталізації це буде необхідно передати медикам лікарні. За умов невідкладного стану значення має кожна хвилина!
«Ми відійшли від того, що екстренка – це таксі з мигалкою та перейшли до концепту, що екстренка рятує життя і виїжджає на ті виклики, де життя людини є під загрозою», – наголошує керівник львівської екстренки Андрій Васько. – Виклики, на які ми виїжджаємо – втрата свідомості, порушення чи відсутність дихання, відсутність серцебиття, масивна кровотеча, опіки, наявність будь-якого роду і виду травм, алергічних, анафілактичних реакцій, в тому числі від укусів комах. Тобто, коли стан пацієнта такий, що він сам до медичного закладу добратися не зможе. Наприклад, зламане передпліччя не є підставою для виклику «швидкої», але зламане стегно чи гомілка, коли пацієнт не може самостійно пересуватися, є приводом телефонувати на «103».
Також лікар-консультант може порадити людині, скарга на здоров’я якої не підлягає виїзду до неї «швидкої», як допомогти собі у нескладних випадках.