Нові горизонти для освіти області: триває робота над змінами до Стратегії розвитку освіти Львівщини на період до 2027 року
Минулого тижня у департаменті освіти і науки Львівської ОВА відбулись наради із представниками робочих груп із питань дошкілля, спеціальної та загальної середньої освіти.
З огляду на процеси, які внесли невідворотні корективи у навчання та його організацію, зокрема пандемія, повномасштабне вторгнення, динамічний поступ у використанні технологій дистанційного навчання, особливо гостро постала необхідність актуалізації стратегічного бачення подальшого розвитку освіти.
«Зміни в законодавстві та чимало інших факторів вимагають від нас оперативного реагування. Для того, щоб не лише відповідати новим викликам, а й бути лідерами змін, департамент освіти та науки створив робочі групи. Кожна з них здійснює напрацювання у своїх напрямах, щоб комплексно оновити Стратегію та забезпечити високу якість освітніх послуг», — наголосила заступниця директора департаменту освіти і науки ЛОВА Олена Урдей.
Ірина Сислюк, начальниця відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти департаменту науки та освіти ЛОВА, наголосила на тому, що Стратегія має бути розроблена лише із розумінням сьогодення, сучасних викликів та тенденцій.⠀
За словами Олесі Браташ, начальниці відділу освіти, культури, молоді та спорту Добротвірської селищної ради, та Ореста Іваськіва, директора Львівського наукового ліцею №1 ім. Б.-І. Антонича, потребують осучаснення і програми післядипломної педагогічної освіти. Слід відійти від формального підходу до навчання та зосередитись на практичній складовій. Це означає, що ключові напрями професійної підготовки вчителів мають бути переосмислені та оновлені.
Одним із важливих питань є сприяння популяризації та удосконаленню осередків професійного розвитку на базі закладів загальної середньої освіти. Це забезпечить умови для ефективного обміну досвідом та розширення професійної спільноти вчителів. У цьому контексті жваве обговорення викликало створення єдиної обласної освітньої платформи. Вона стала б ефективним механізмом для популяризації освітянської взаємодії, поширення власних напрацювань із використанням принципів академічної доброчесності. Ба більше, для педагогів це відкрило б нові можливості для самопрезентації, адже їхні досягнення, кращі практики, унікальні методики роботи та інші напрацювання змогли б бути представленій широкій аудиторії однодумців.
Стратегією також передбачили посилення взаємодії освіти, бізнесу та науки, однак в оригінальному тексті це стосується лише закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Члени робочої групи наголосили на тому, що ця взаємодія має охоплювати усі рівні освіти, адже в процесі підготовки висококваліфікованих кадрів та наповнення ринку праці актуальними спеціальностями, важлива системність та послідовність.
У контексті цифровізації освітнього процесу обговорили питання використання закладами освіти інформаційних середовищ та платформ дистанційного навчання. Жанна Король, директорка Жовтанецького ліцею, наголосила на тому, що за умов офлайн-навчання такі ресурси мають використовуватись паралельно зі щоденною роботою закладів освіти. Такі платформи не мають розглядатись як засоби навчання лише у той час, коли неможливе навчання за шкільними партами, переконана вона.
Напрацьовані рекомендації щодо створення безпечного освітнього середовища у закладах дошкільної освіти, кадрового забезпечення, покращення та осучаснення освітнього процесу, підвищення фахового рівня педагогів теж внесено у пропозиції до Стратегії, зокрема:
- модернізація будівель і територій закладів дошкілля, облаштування укриттів, забезпечення протипожежної безпеки, належна охорона та відеоспостереження;
- зміна підходів до системи оплати праці працівників ЗДО;
- проведення активної профорієнтаційної роботи з учнями 10-11 класів з метою популяризації професії вихователя закладу дошкільної освіти;
- організація наставництва для молодих педагогів;
- організація освітніх осередків відповідно до сучасних вимог нового державного стандарту дошкільної освіти;
- впровадження педагогами ЗДО форм і методів роботи з дітьми в НУШ;
- здійснення стабільного розвитку та якості дошкільної освіти на основі національного, духовно-морального, культурного досвіду українського народу та формування історичної пам’яті;
- створення національних освітніх осередків, мінімузеїв у кожному закладі;
- впровадження кращих українських та міжнародних практик, інноваційних освітніх проєктів;
- організація конкурсів фахової майстерності для педагогічних працівників;
- розроблення авторських освітніх програм та сучасних методик розвитку дітей дошкільного віку.
Особливу увагу звернули на питання фінансування ЗДО. Відтак, з метою побудови якісного, інтерактивного та сприятливого навчального середовища робоча група наголосила на необхідності покращення матеріально-технічної та методично-дидактичної бази закладів відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту».⠀
Очікується, що до кінця року вже будуть напрацьовані усі необхідні зміни до Стратегії розвитку освіти Львівщини.
Читайте також: Відбулася нарада щодо узгодження єдиних підходів облаштування укриттів в закладах освіти: ключове