Додаток до розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 29.12.2023 № 1344/0/5-23ВА
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження начальника
обласної військової адміністрації
______________ № _____________
ПОРЯДОК
організації роботи з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами, в обласній державній адміністрації
І. Загальні положення
- Цей Порядок визначає організацію роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» (далі - Закон), внесеними викривачами до обласної державної адміністрації.
- Терміни в цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про запобігання корупції» та «Про інформацію»:
уповноважений підрозділ (уповноважена особа) з питань запобігання та виявлення корупції – сектор з питань запобігання та виявлення корупції апарату обласної державної адміністрації (далі – Сектор), що керується у своїй роботі чинним законодавством України, нормативними документами Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК), положенням про Сектор;
викривач – будь-яка фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила або може повідомити про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання. Правовий статус викривача та його підтвердження, ознаки та стандарти захисту викривача, способи та шляхи повідомлення ним про корупційні правопорушення визначені у Законі, роз’ясненнях НАЗК та інших нормативно-правових актах;
внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону – способи захищеного (у тому числі анонімного) повідомлення інформації викривачем керівнику або уповноваженому підрозділу (особі) органу, юридичної особи, у яких викривач працює, проходить службу чи навчання або на замовлення яких виконує роботу, а так само до органу вищого рівня, уповноважена особа якого здійснює контроль за дотриманням антикорупційного законодавства на підвідомчих підприємствах, в установах та організаціях;
інформація – будь-які відомості та / або дані, які відомі особі, про можливі факти корупційних правопорушень;
ідентифікація повідомлення – встановлення відповідності інформації, наведеної в повідомленні, ознакам корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;
повідомлення про корупцію – повідомлення про порушення вимог Закону, яке містить інформацію про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, інше порушення Закону, вчинене посадовими особами, працівниками обласної державної адміністрації;
повідомлення про можливі факти корупційних правопорушень – здійснення інформування про фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення корупційного правопорушення посадовими особами, працівниками обласної державної адміністрації, які можуть бути перевірені;
попередній розгляд – аналіз інформації, яка міститься в повідомленні про корупцію, на відповідність вимогам Закону.
- Обласна державна адміністрація забезпечує умови для належного прийняття повідомлень про порушення вимог Закону, зокрема через Єдиний портал повідомлень викривачів, офіційний вебсайт обласної державної адміністрації, через засоби електронного та телефонного зв’язку, на особистому прийомі громадян у голови та інших посадових осіб обласної державної адміністрації, а також у письмовому вигляді.
- Повідомлення про порушення вимог Закону може бути подане викривачем без зазначення авторства (анонімно). Право викривача на конфіденційність та анонімність визначається статтею 535 Закону.
Анонімне повідомлення про порушення вимог Закону підлягає розгляду, якщо наведена в ньому інформація стосується конкретної особи та містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
- Розгляд повідомлень про порушення вимог Закону в обласній державній адміністрації здійснює Сектор.
- Вимоги до повідомлень (у тому числі анонімних) про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону та порядок їх розгляду визначаються Законом.
Повідомлення підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація містить фактичні дані, що вказують на можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону, які можуть бути перевірені.
- Порядок та строки здійснення перевірки за повідомленням викривача визначаються статтею 532 Закону.
- Засади та принципи організації роботи з повідомленнями
- Організація роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону в обласній державній адміністрації здійснюється на таких засадах:
1) знання та обізнаність: інформування про можливість подати повідомлення та повноваження обласної державної адміністрації щодо його розгляду;
2) доступність: забезпечення безперешкодного доступу для подання повідомлення, зручність процесу подання таких повідомлень;
3) довіра: інформування про виконання державних гарантій захисту викривачів;
4) відповідальність: забезпечення керівництвом обласної державної адміністрації роботи з повідомленнями;
5) ефективність: реагування на випадки порушення вимог Закону;
6) прозорість: інформування викривачів про те, як розглядаються їхні повідомлення;
7) аналіз та вивчення: систематичний перегляд і коригування організації роботи з повідомленнями.
- Принципи організації роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону:
1) доброчесність: поведінка посадової особи обласної державної адміністрації має відповідати вимогам законодавства та загальновизнаним етичним нормам;
2) захист прав викривачів: посадові особи обласної державної адміністрації, які мають доступ до повідомлень, повинні враховувати ризики для викривачів, пов’язані з поданням повідомлення, а також подальшим встановленням фактів порушення вимог Закону;
3) конфіденційність: у процесі збору, використання та збереження інформації посадові особи обласної державної адміністрації повинні виконувати вимоги законодавства щодо нерозголошення інформації про викривача;
4) зворотний зв’язок: підтримання зв’язку з викривачем, навіть якщо повідомлення подано анонімно;
5) неупередженість: повідомлення розглядається по суті та без жодних упереджень, які можуть виникати в результаті попередніх контактів викривача з обласною державною адміністрацією;
6) об’єктивність: інформації, одержаній під час розгляду повідомлення, дається повна та об’єктивна оцінка;
7) рівність: забезпечується однакове ставлення до всіх викривачів незалежно від віку, статі, національної приналежності, віросповідання тощо.
III. Організація роботи з повідомленнями
- Повідомлення про порушення вимог Закону може бути як письмовим, так і усним.
Повідомлення можуть прийматися через внутрішні канали повідомлень:
- через спеціальну телефонну лінію обласної державної адміністрації: тел.: (032)2999290;
- Єдиний портал повідомлень викривачів.
Повідомлення можуть прийматися через інші (додаткові) канали повідомлень обласної державної адміністрації:
- через безкоштовну «Гарячу лінію області» (Державна установа «Львівський обласний контактний центр») – тел. 112;
- засобами електронного зв’язку шляхом направлення повідомлення електронною поштою на електронну адресу: korupcija@loda.gov.ua (зразок повідомлення розміщується на офіційному вебсайті обласної державної адміністрації у розділі «Запобігання проявам корупції»);
- поштою, на адресу обласної державної адміністрації: вул. Винниченка, 18, м. Львів, 79008;
- через офіційний вебсайт обласної державної адміністрації: https://loda.gov.ua/;
- на особистому прийомі голови обласної державної адміністрації, його заступників та керівника апарату, згідно із затвердженим графіком.
- Повідомлення від викривачів приймаються безпосередньо та в телефонному режимі посадовими особами Сектору згідно з графіком роботи (відповідна інформація публікується на офіційному вебсайті обласної державної адміністрації у розділі «Запобігання проявам корупції»).
- Викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, а саме: внутрішні, регулярні або зовнішні канали.
- З метою ефективного приймання повідомлень у телефонному режимі уповноваженою особою Сектору складається опитувальний лист (додаток 1 до цього Порядку).
Небажання заявника надати інформацію про себе за опитувальним листом не є підставою для відмови у прийнятті повідомлення.
- Механізм роботи з повідомленнями
- Реєстрація повідомлень про порушення вимог Закону проводиться з метою забезпечення їх обліку, моніторингу та контролю за станом виконання й оперативного використання наявної інформації, є початком офіційного процесу роботи з такими повідомленнями.
- Повідомлення, яке надійшло від викривача, у тому числі під час особистого прийому посадовими особами обласної державної адміністрації, реєструється в порядку, визначеному Інструкцією з діловодства у Львівській обласній державній адміністрації.
При використанні особами будь-яких інших способів здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону (направлення повідомлення, у тому числі анонімного, у паперовій або електронній формі чи здійснення повідомлення на особистому прийомі, через спеціальну телефонну лінію тощо) їм гарантуються дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів уповноваженим працівником Сектору не пізніше наступного робочого дня з моменту її отримання.
При використанні особою зовнішніх каналів здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону внесення інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів здійснюється не пізніше наступного робочого дня з моменту її виявлення уповноваженою особою, до повноважень якого належить здійснення розгляду чи розслідування фактів, викладених у повідомленні.
- У разі надходження повідомлення(нь) про порушення Закону завідувач Сектору не пізніше наступного робочого дня повідомляє про такий факт голову обласної державної адміністрації, який вирішує питання про проведення перевірки інформації, викладеної у ньому (них), вжиття заходів щодо припинення такого правопорушення.
До розгляду повідомлень, крім уповноважених осіб Сектору, можуть долучатися інші працівники обласної державної адміністрації, до компетенції яких належить вирішення питання, порушеного у повідомленні.
- Стосовно кожного отриманого на розгляд повідомлення формується відповідна справа.
- Працівникам Сектору слід дотримуватися вимог Закону, які встановлюють відповідні строки для розгляду тих чи інших повідомлень, поданих викривачами.
- У зв’язку із поданим викривачем повідомленням про порушення вимог Закону викривач може повідомити про можливі переслідування його або його близьких родичів. Права та гарантії захисту викривачів поширюються на близьких осіб викривача.
- Повноваження посадових осіб,
залучених до роботи з повідомленнями
- Посадовим особам, залученим до процесу роботи з повідомленнями, забороняється розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, що міститься у повідомленні, а також будь-яку іншу інформацію, пов’язану з прийняттям та розглядом повідомлення, крім випадків, встановлених законом.
- Посадові та службові особи обласної державної адміністрації, у разі виявлення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи одержання повідомлення про вчинення такого правопорушення працівниками апарату обласної державної адміністрації, її структурних підрозділів або працівниками державних підприємств, які належать до сфери управління обласної державної адміністрації, зобов’язані у межах своїх повноважень ужити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно, протягом 24 годин, письмово повідомити про його вчинення спеціально уповноважений суб’єкт у сфері протидії корупції.
- До повноважень посадових осіб Сектору у сфері захисту викривачів належать:
1) організація роботи внутрішніх каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, отримання та організація розгляду повідомленої через такі канали інформації;
2) співпраця з викривачами, забезпечення дотримання їхніх прав та гарантій захисту, передбачених законом;
3) надання працівникам апарату обласної державної адміністрації, її структурних підрозділів, працівникам підприємств, установ, організацій, які належать до сфери управління обласної державної адміністрації, або особам, які проходять службу чи навчання, чи виконують певну роботу в обласній державній адміністрації, методичної допомоги та консультацій щодо повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону та захисту викривачів, проведення внутрішніх навчань з цих питань.
- На виконання повноважень у сфері захисту викривачів посадові особи Сектору мають право:
1) витребувати від апарату обласної державної адміністрації, її структурних підрозділів, підприємств, установ, організацій, які належать до сфери управління обласної державної адміністрації, документи, у тому числі ті, що містять інформацію з обмеженим доступом (крім державної таємниці), та робити їх копії;
2) викликати та опитувати осіб, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені викривачем факти, у тому числі голову обласної державної адміністрації, першого заступника голови обласної державної адміністрації, заступників голови обласної державної адміністрації
3) звертатися до НАЗК щодо порушених прав викривача, його близьких осіб;
4) вносити подання голові обласної державної адміністрації про притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності за порушення Закону;
5) виконувати інші визначені законом повноваження, спрямовані на всебічний розгляд повідомлень викривачів та захист їхніх прав та свобод.
- Посадові особи обласної державної адміністрації, залучені до роботи з повідомленнями, мають відповідати професійним стандартам антикорупційного уповноваженого, стандартам державного службовця та дотримуватися правил етичної поведінки.
- Посадові особи обласної державної адміністрації, залучені до роботи з повідомленнями, повинні проходити відповідні навчання з усіх питань, які стосуються розгляду повідомлень.
- Контроль за додержанням Порядку, проведення
аналітичної та роз’яснювально-профілактичної роботи
щодо розширення практики повідомлень
- Контроль за додержанням визначених у цьому Порядку вимог щодо організації роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону здійснює Сектор шляхом постійного моніторингу виконання в обласній державній адміністрації вимог щодо організації роботи з повідомленнями.
- З метою проведення моніторингу виконання завдань у сфері запобігання корупції, передбачених Законом, Сектор здійснює аналіз роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону в обласній державній адміністрації.
- Сектор аналізує матеріали розгляду повідомлень, узагальнює їх результати, з’ясовує причини, що породжують повторні звернення викривачів. Про результати проведеного аналізу інформує голову обласної державної адміністрації.
Керівник апарату
обласної державної адміністрації Тарас ГРЕНЬ
Додаток 1
до Порядку організації роботи
обласної державної адміністрації
з повідомленнями про корупцію,
внесеними викривачами
(пункт 4 розділу ІІІ)
Зразок опитувального листа
Перелік питань:
- ПІБ, контактна інформація: Ви готові надати нам свою контактну інформацію? Ця інформація не буде передаватись нікому без Вашої прямої згоди. Ви також можете залишитися анонімним, однак зауважте, що розгляд повідомлення про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» часто вимагає додаткової інформації. Може виникнути необхідність зв’язатися з Вами, а це можливо тільки за умови наявності Вашої контактної інформації. Ім’я, прізвище, контактна інформація (номер телефону, електронна адреса), вид діяльності, стать, вік.
- У чому Ви вбачаєте прояв корупції? Надайте детальний опис випадку.
- Чи стосується випадок електронних декларацій, конфлікту інтересів, порушення антикорупційного законодавства, іншого питання? (спробуйте зазначити категорію).
- Де і в якому районі чи місті стався випадок (область, місце, структурний підрозділ, державне підприємство)?
- Коли стався випадок (дата і час)?
- Коли та яким чином Ви дізналися про цей випадок?
- Чи знають інші особи про цей випадок? Якщо так, чи можете Ви сказати, хто саме?
- Чому, на Вашу думку, цей випадок містить неправомірне або навіть злочинне діяння?
- Чи траплялися такі випадки в минулому? Якщо так, чи надавалося повідомлення про них раніше? Які заходи були вжиті у зв’язку з ними?
- Чи надавалася комусь перевага в описаному випадку? Якщо так, то хто і кому обіцяв чи надавав перевагу? Що було обіцяно, чому і яким чином відповідним особам/організаціям була обіцяна або надавалася перевага?
- Чому Ви вирішили повідомити про цей випадок?
- Чи надавалася інформація про зазначений вище випадок кудись ще? Якщо так, то куди/кому?
- Чи бажаєте Ви щось додати?
__________________________________________