СТРАТЕГІЯ з контролю над тютюном у Львівській області на 2023 – 2026 роки
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження начальника
обласної військової адміністрації
__________№____________
СТРАТЕГІЯ
з контролю над тютюном у Львівській області
на 2023 – 2026 роки
Висока поширеність вживання тютюнових виробів в Україні є одним з ключових факторів ризику неінфекційних захворювань (далі – НІЗ). Внаслідок куріння щороку передчасно помирають в середньому 85 тисяч українців (з них близько 13 тисяч – пасивні курці), що становить 12% від загальної смертності. Від хвороб та смертності, спричинених вживанням тютюну, економіка України щороку втрачає 3,2% валового внутрішнього продукту (ВВП). Загалом досі 23% дорослих (від 15 років) та майже 15% підлітків (13-15 років) вживають тютюнові вироби.
За даними опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології у травні 2022 року, порівняно з 2020 роком, відсоток щоденних курців збільшився серед чоловіків з 38,0% до 44,4%, серед жінок з 10,8% до 14,9%, серед усіх опитаних з 23,1% до 28,3%.
На виконання Закону України «Про ратифікацію Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну» докладено максимально зусиль для захисту населення від тютюну. Зобов’язання щодо реалізації положень цієї конвенції включено до Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Саме завдяки цьому на національному рівні розроблено законодавство з контролю над тютюном, що визначає основні принципи та напрями державної політики щодо запобігання тютюнокурінню, зниження рівня вживання тютюнових виробів серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров’я населення від шкоди, заподіяної їхньому здоров’ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання.
Верховна Рада України 16 грудня 2021 року ухвалила Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну» (далі – Закон). Так, з 11 липня 2022 року запроваджуються додаткові правила щодо захисту бездимного середовища: заборонено куріння, вживання та використання тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння; електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння; кальянів.
У Законі чітко визначений перелік місць, де заборонено куріння тютюнових і нікотинових виробів, та встановлення знаків щодо заборони куріння. Крім того, недотримання вимог Закону передбачає накладення штрафних санкцій на порушників. Суб’єкти господарювання повинні забезпечити дотримання антитютюнового законодавства у своїх закладах та установах.
Втручання тютюнової індустрії, яка намагається обминути деякі законодавчі вимоги, сповільнює темп зменшення поширеності куріння. Неоднозначність трактування Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» щодо реклами у місцях продажу стало причиною того, що вітрини магазинів та кіосків перетворились на рекламні майданчики, а неналежний контроль за виконанням заборони про рекламування тютюну призвів до наявності промоутерів, які пропонують ті чи інші бренди тютюнових виробів. Це ускладнює виконання Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» щодо заборони нелегальної торгівлі тютюновими виробами (реалізація товарів без акцизів, без ліцензій), продажу тютюнових виробів неповнолітнім тощо.
Розроблення Стратегії та реалізація Плану заходів відповідає статті 8 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», в якій визначаються повноваження органів місцевого самоврядування щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення.
План заходів щодо реалізації Стратегії з контролю над тютюном у Львівській області на 2023 – 2026 роки (далі – План заходів) розроблений відповідно до Указу Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019 «Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року» та спрямований на зменшення поширеності куріння.
Підпункт 3 пункту 1 «Цілей сталого розвитку України» передбачає забезпечення здорового способу життя та сприяння благополуччю для всіх в будь-якому віці, а підпункт 3.8 Національної доповіді «Цілей сталого розвитку України» передбачає активізацію імплементації «Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну».
Завдання Плану заходів Стратегії відповідають виконанню «Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну», а саме:
статті 5 «Загальні зобов’язання»;
статті 8 «Захист від впливу тютюнового диму»;
статті 12 «Освіта, передача інформації, підготовка та інформування населення»;
статті 13 «Реклама, стимулювання та спонсорство тютюнових виробів»;
статті 14 «Заходи зі скорочення попиту, які стосуються тютюнової залежності й припинення вживання тютюну»;
статті 15 «Незаконна торгівля тютюновими виробами»;
статті 16 «Продаж неповнолітніми і неповнолітнім»;
статті 16 «Фінансові ресурси».
Ситуація з поширеністю тютюнокуріння
у Львівській області
За даними Головного управління статистики у Львівській області, під час проведення вибіркового опитування домогосподарств у 2020 році серед осіб у віці 12 років і старшому шкідливу звичку курити мали 367,3 тис. осіб, або 17,3%, населення Львівської області відповідної вікової групи. 36% респондентів зазначають, що вони курять понад 20 років, майже кожний п’ятий курить від 16 до 20 років, серед початківців (тривалість куріння до 1 року) цю шкідливу звичку має 1% осіб.
До 5 сигарет за добу викурює 26% курців, до 10 сигарет – 45%, а понад 20 сигарет – 1% респондентів.
На тютюнові вироби одне домогосподарство в середньому на місяць витрачало 246,3 грн, що становило 2,3% їхніх грошових витрат. Споживчі ціни на тютюнові вироби у грудні 2020 року порівняно з груднем 2010 року зросли у 5,7 раза, а порівняно з груднем 2019 року тютюнові вироби подорожчали на 20,9%.
Куріння значною мірою спричиняє розвиток хвороб органів дихання. У 2020 році у Львівській області від злоякісних новоутворень трахеї, бронхів та легенів померло 613 осіб.
Мета, завдання, очікувані результати реалізації Стратегії
Метою цієї Стратегії є створення ефективного механізму міжсекторальної взаємодії щодо контролю над тютюном на обласному рівні та зменшення поширеності тютюнокуріння серед населення Львівської області.
Завдання Стратегії
- Створення координаційного механізму контролю за дотриманням законодавства у сфері тютюнокуріння.
- Посилення заходів з нагляду та контролю за дотриманням чинного антитютюнового законодавства.
- Забезпечення механізму системного проведення інформаційних кампаній, заходів для інформування населення та медіазаходів з метою підвищення рівня обізнаності населення зі змінами в антитютюновому законодавстві, впливу тютюнових та нікотиновмісних продуктів та їх замінників на здоров’я та соціально-економічний добробут людини.
- Сприяння наданню допомоги у відмові від куріння.
- Забезпечення реалізації основних напрямів державної політики щодо щодо запобігання тютюнокурінню, зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення.
Очікувані результати:
- Зменшення кількості порушень внаслідок посилення контролю за дотриманням чинного антитютюнового законодавства.
- Підвищення рівня обізнаності населення про зміни в антитютюновому законодавстві, шкоду від вживання тютюнових виробів, пристроїв для куріння, небезпечні наслідки впливу вторинного тютюнового диму.
- Збільшення кількості заходів щодо сприяння наданню допомоги у відмові від куріння шляхом надання кваліфікованої медичної допомоги.
- Впровадження заходів з діагностики та лікування залежності від тютюну на рівні первинної медико – санітарної допомоги.
- Збільшення фінансування заходів і робіт, спрямованих на обмеження вживання тютюнових виробів.
- Забезпечення проведення регулярного моніторингу за дотриманням антитютюнового законодавства.
Директор департаменту охорони здоров’я
обласної державної адміністрації Орест ЧЕМЕРИС