Комплексна програма посилення державотворчої й консолідаційної ролі української мови у Львівській області на 2023 – 2026 роки
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження начальника
обласної військової адміністрації
__________________№________
Комплексна програма
посилення державотворчої й консолідаційної ролі української мови
у Львівській області на 2023 – 2026 роки
- Вступ
Відновлення національної державності та інституційний розвиток України як демократичної правової й соціальної держави, орієнтація нації на цінності європейської цивілізації, необхідність відстоювати національний суверенітет у нерівній боротьбі з Російською Федерацією вимагають зміцнення української мови у статусі державної та її утвердження в усіх сферах суспільного життя українців як основи єдиного культурного простору нашої Батьківщини. Потребу діяти у вказаному напрямку зумовлює також низка рішень, ухвалених вищими органами влади в Україні впродовж останніх декількох років.
Комплексна програма посилення державотворчої й консолідаційної ролі у Львівській області на 2023 – 2026 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до статті 119 Конституції України, Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій», Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», розпоряджень Кабінету Міністрів України від 17 липня 2019 року № 596-р «Про схвалення Стратегії популяризації української мови до 2030 року «Сильна мова – успішна держава» та від 19 травня 2021 року № 474 «Про схвалення Концепції Державної цільової національно-культурної програми забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на період до 2030 року», рішення обласної ради від 24 грудня 2019 року № 948 «Про затвердження Стратегії розвитку Львівської області на період 2021 – 2027 років», рекомендацій Уповноваженого із захисту державної мови, до завдань якого належить захист української мови як державної, захист права громадян України на отримання державною мовою інформації та послуг у сферах суспільного життя, визначених законодавством України.
Програма розроблена з метою забезпечення дотримання конституційних гарантій доступу громадян до публічної інформації і створення умов для функціонування, розвитку та зміцнення статусу української мови як державної в публічній сфері соціального життя на території Львівської області, утвердження її як робочої мови в діяльності органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної, комунальної та приватної форм власності, у тому числі мови засідань, заходів, зустрічей і мови робочого спілкування.
Потреба в розробленні та прийнятті Програми зумовлена насамперед необхідністю безумовного визнання державної мови загальнонаціональною цінністю як населенням області, так і тимчасово переміщеними на її терени особами. Обов’язковою умовою досягнення цієї цілі є функціонування публічної сфери життя Львівщини як терену загальнонаціонального дискурсу щодо викликів розвиткові та безпеці України. Пошук адекватних відповідей на ці виклики має вестися державною мовою, щоб бути загальнонаціональним.
Ціннісний вимір державної мови залежить від якості культурного простору, у якому її вживають. Тож Програма покликана сприяти зростанню конкурентоспроможності та популярності україномовного культурного контенту, подоланню спричинених багатовіковою асиміляційною політикою колонізаторів і окупантів деформацій національного мовно-культурного і мовно-інформаційного простору. Лише забезпечення повноцінного функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя є гарантією збереження ідентичності української нації та зміцнення державної єдності України.
Публічна сфера – це простір формування колективних норм, що єднають населення в громадянську націю. Донесення через україномовний культурний продукт до жителів Львівщини наповнених сучасним змістом традицій українців, національно-державницького трактування української історії – ще одна з важливих цілей Програми.
Системне національно-патріотичне виховання передбачає формування шанобливого ставлення до державної мови, навичок її використання в публічній сфері та розуміння необхідності досконалого володіння нею. Заходи Програми мають забезпечувати ефективну реалізацію цього завдання в закладах освіти області, дитячих та юнацьких організаціях і культурних установах.
Відповідно до Конституції України у громадян нашої держави немає обов’язку володіти іншою мовою, ніж державна. Програма створює належні умови для забезпечення і захисту мовних прав і потреб українців, зокрема можливості оволодіння державною мовою, закупівлі комп’ютерних програм для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної і комунальної форм власності, закладів та установ освіти, науки і культури з користувацьким інтерфейсом державною мовою, ведення державною мовою інтернет-представництва (в тому числі вебсайти, вебсторінки в соціальних мережах) органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної і комунальної форм власності, засобів масової інформації, зареєстрованих на Львівщині, а також суб’єктів господарювання, що реалізують тут свої товари і послуги та зареєстровані в області тощо.
Вагомою гарантією забезпечення територіальної цілісності та національної безпеки України є також профілактика порушень чинного законодавства України щодо функціонування і застосування української мови як державної, зокрема визначених Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» вимог щодо мови нормативно-правових актів і актів індивідуальної дії, діловодства і документообігу (стаття 13), користувацьких інтерфейсів комп’ютерних програм та веб-сайтів (стаття 27), інформації для загального ознайомлення (стаття 28), мови обслуговування споживачів (стаття 30) тощо.
У Програмі визначаються загальні цілі й напрями, основний зміст та очікувані результати заходів, орієнтованих на посилення державотворчих та консолідаційних функцій української мови у Львівській області. Пропоновані тут культурні, освітні, наукові, науково-практичні та просвітньо-інформаційні заходи дібрані з урахуванням неминучих в умовах повномасштабної війни обмежень у фінансових, інформаційних та трудових ресурсах. Пропоновані заходи забезпечать також зростання ролі української мови в публічній сфері, промоцію української культури, формування в області цілісного національного інформаційно-культурного простору, популяризацію української мови, культури та історії української нації.
У процесі підготовки Програма була узгоджена зі Стратегією розвитку Львівської області на період 2021 – 2027 років, Стратегією розвитку освіти Львівщини до 2027 року, Програмою розвитку освіти Львівської області на 2021 – 2025 роки, Стратегічним планом розвитку системи професійної освіти Львівської області до 2027 року, Комплексною програмою розвитку культури Львівщини на 2021-2025 роки, які уже набрали чинності. Програма також враховує цілі і завдання затверджених стратегій розвитку територіальних громад, державних та обласних цільових програм розвитку.
Програма розроблена згідно з вимогами Порядку розроблення обласних (бюджетних) цільових програм, моніторингу та звітності щодо їх виконання, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 15 жовтня 2012 року № 700/0/5-12.
- Методологія Програми
Підготовчий етап
Розроблення Програми здійснювалось на основі стислого аналізу стану функціонування української мови на Львівщині, наведеного у додатку 4.
Програма створювалася з урахуванням таких принципів:
- системності, що передбачає розгляд об’єкта діяльності як обмеженої множини взаємодіючих елементів, структурованих й організованих відповідно до визначеної мети;
- комплексності, що забезпечує повноту, системність та взаємозв’язок аналізу, планування й управління процесом її виконання;
- узгодженості цілей, змісту і очікуваних результатів публічних заходів та виховних справ, що реалізовуватимуться в регіоні на всіх рівнях: обласному, районному, територіальних громад, в окремих закладах освіти і культури, молодіжних та інших громадських об’єднаннях;
- науковості, доступності і практичної спрямованості планованих заходів, їх відповідності соціальній ситуації, в якій виконуватиметься Програма, спрямованості на ефективне подолання чи хоча б пом’якшення проблем, пов’язаних з функціонуванням державної мови в регіоні.
Процес розроблення
Розроблення Програми здійснювала робоча група, до складу якої увійшли представники основних суб’єктів, що забезпечують на Львівщині статус української мови як державної: закладів освіти, установ культури, громадських організацій і органів виконавчої влади.
У процесі розроблення Програми департамент освіти і науки (ДОН), департамент з питань культури, національностей і релігій (ДПКНР) та департамент комунікацій та внутрішньої політики (ДК і ВП) Львівської обласної державної адміністрації упродовж листопада-грудня 2022 року зібрали пропозиції (ідеї проєктів) за визначеною формою від юридичних та фізичних осіб Львівської області, зацікавлених у розвитку сфери функціонування державної мови.
Після розроблення ключових розділів Програми (цілей та завдань, змісту заходів/проєктів, механізмів їх реалізації та фінансування тощо) текст Програми був винесений на громадські консультації на рівні області.
- Мета та завдання Програми
Мета Програми
Метою Програми є посилення у Львівській області державотворчої та консолідаційної ролі української мови, що сприятиме збереженню ідентичності української нації, державотворенню та забезпеченню територіальної цілісності й національної безпеки України.
Основні завдання Програми:
- безумовне визнання державної мови загальнонаціональною цінністю як населенням області, так і тимчасово переміщеними на її терени особами та громадянами інших держав, зокрема й етнічно українського походження;
- зростання конкурентоспроможності та популярності україномовного культурного контенту;
- подолання на Львівщині спричинених багатовіковою асиміляційною політикою колонізаторів і окупантів деформацій національного мовно-культурного і мовно-інформаційного простору;
- промоція на Львівщині та за межами регіону наповнених сучасним змістом традицій українців, національно-державницького трактування української історії, багатовікових надбань української культури;
- формування шанобливого ставлення до державної мови, навичок її використання в публічній сфері та розуміння необхідності досконалого володіння нею;
- реалізація і захист мовних прав українців, створення належних умов для задоволення їхніх мовних потреб, а також потреби громадян інших держав українського походження та іноземців володіти державною мовою;
- забезпечення системної протидії інформаційним операціям, спрямованим на руйнування довіри до національних державних інститутів до громадянського суспільства, вияв і спростування поширюваних у соціальних мережах та місцевих засобах масової інформації маніпулятивних матеріалів і фейків про українську мову, історію, культуру, державотворення;
- профілактика порушень чинного законодавства України щодо функціонування і застосування української мови як державної, зокрема вимог Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
- Напрями та заходи / проєкти Програми
З метою раціонального використання ресурсів Програма передбачає концентрацію зусиль на чотирьох пріоритетах, які водночас є напрямами її реалізації:
Пріоритет 1. Зміцнення державного статусу української мови. Передбачається проведення заходів, що забезпечують її дієвий захист, сприяють розвитку та популяризації.
Пріоритет 2. Покращення якості викладання державної мови. Містить заходи, спрямовані на модернізацію науково-методологічних і дидактичних засад навчання української мови; підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників щодо використання української мови в освітньому процесі, ефективності викладання курсів української мови, ділового мовлення, культури мовлення тощо.
Пріоритет 3. Вільне володіння державною мовою передбачає:
- організацію вивчення української мови для тимчасово переміщених громадянам України, громадян інших держав етнічно українського походження, іноземців та інших дорослих осіб, які бажатимуть вдосконалити свої навички спілкування українською мовою;
- проведення публічних заходів, що вимагають вільного володіння українською мовою (усно і письмово), зокрема написання есе чи виголошення промови, ведення дискусії, дебатів тощо;
- формування у закладах освіти і культури середовища високої культури мовлення.
Пріоритет 4. Консолідація громадян України, які проживають на Львівщині, на ґрунті визнання цінності української мови та культури. Реалізація консолідаційних заходів Програми сприятиме:
- утвердженню в громадах та серед внутрішньо переміщених осіб наповнених сучасним змістом українських традицій;
- осмисленню та прийняттю національно-державницького трактування української історії;
- ширшому ознайомленню з набутками національної культури різних епох;
- поширенню, зокрема й за межі області, України, конкурентоспроможного україномовного культурного продукту.
Реалізація Програми відбувається на проєктній основі, що дозволяє ефективно здійснювати її менеджмент, акумулювати виділені ресурси, визначати конкретні результати і показники в розрізі кожного проєкту, а також і Програми загалом. Усі проєкти / заходи Програми об’єднані за названими чотирма тематичними напрямами.
- Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми сприятиме створенню в області цілісного інформаційно-культурного простору, забезпеченню мовних прав її жителів, в тому числі й внутрішньо переміщених осіб та біженців, промоції української мови, історії та культури серед громадян інших держав, зокрема й етнічно українського походження.
Очікувані результати:
– забезпечення мовних прав, зокрема й права на володіння державною мовою, жителів області, тимчасово переміщених осіб та біженців – громадян України;
– інформування надавачів та споживачів послуг про нормативне регулювання функціонування української мови як державної у відповідних сферах суспільного життя;
– зростання рівня кваліфікації фахівців, які викладають українську мову та інші предмети, освоєння змісту яких залежить від якості мовлення;
– підтримка якісного україномовного культурного продукту, створеного фізичними та юридичними особами, зареєстрованими у Львові та області;
– зростання числа відвідувань закладів, що популяризують культурні та національно-мистецькі традиції українського народу: бібліотек, музеїв, театрів, виставок тощо;
– обізнаність дітей та молоді зі здобутками української культури та внеском видатних особистостей української історії в культурну скарбницю України і світу;
– активність жителів територіальних громад Львівщини, насамперед молоді, у справі захисту мовних прав та промоції державної мови.
- Фінансове забезпечення Програми
Фінансування Програми здійснюється в межах асигнувань, передбачених обласним бюджетом, а також з інших джерел, не заборонених чинним законодавством України, у тому числі з державного бюджету, з інших місцевих бюджетів, грандів, коштів суб’єктів господарювання тощо.
Головним розпорядником коштів виступає департамент освіти і науки, розпорядниками – департамент з питань культури, національностей і релігій та департамент комунікації і внутрішньої політики Львівської обласної військової адміністрації.
Перерахування коштів з обласного бюджету здійснюється на підставі заявок головного та інших розпорядників коштів щодо їх потреби у межах затверджених обсягів видатків на проєкти Програми в обласному бюджеті, з урахуванням обсягів виконаних робіт, співфінансування з місцевих бюджетів (за потреби) та помісячного розпису. Ресурсне забезпечення Програми наведено в додатку 2.
Складання і подання фінансової звітності про використання коштів здійснюється в установленому законодавством порядку.
Контроль за цільовим та ефективним використанням коштів покладається на головного розпорядника та розпорядників коштів, органи місцевого самоврядування, замовника та виконавця робіт.
Щорічно департамент освіти і науки як головний розпорядник і розпорядники – департамент з питань культури, національностей і релігій та департамент комунікації і внутрішньої політики – у термін не пізніше ніж місяць після затвердження обласного бюджету подають на погодження пропозиції щодо використання бюджетних коштів на виконання заходів / проєктів згідно з додатком 3.
- Організація виконання, координація та контроль
Замовником Програми є Львівська обласна державна (військова) адміністрація, розробником – департамент освіти і науки, співрозробниками – департамент з питань культури, національностей і релігій та департамент комунікації і внутрішньої політики Львівської обласної державної адміністрації.
Організація та виконання Програми покладається на департамент освіти і науки, департамент з питань культури, національностей і релігій та департамент комунікації і внутрішньої політики обласної державної адміністрації, відповідні структурні підрозділи райдержадміністрацій, органи управління освіти і культури територіальних громад, заклади та установи освіти та культури різних типів і форм власності. До реалізації заходів Програми можуть залучатися державні, комунальні та громадські установи та організації, інститути громадянського суспільства, які визначає замовник на конкурсних засадах.
Внутрішній фінансовий контроль за цільовим використанням бюджетних коштів здійснюють відповідні відділи названих департаментів та одержувачі бюджетних коштів.
Контроль за виконанням Програми покладається на профільного заступника голови обласної держаної адміністрації.
Директор департаменту освіти і науки
обласної державної адміністрації _____________________Олег ПАСКА
Додаток 1 до Програми Паспорт комплексної програми посилення державотворчих та консолідаційних функцій української мови на 2023-20265 роки |
|
Повна назва Програми |
Комплексна програма посилення державотворчої та консолідаційної ролі української мови у Львівській області на 2023-2026 роки |
Ініціатор розроблення Програми |
Львівська обласна державна адміністрація
|
Документ, яким затверджено Програму |
|
Розробник Програми |
Департамент освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації |
Співрозробники Програми |
Департамент з питань культури, національностей та релігій Львівської обласної військової адміністрації Департамент комунікації та внутрішньої політики Львівської обласної військової адміністрації |
Відповідальні виконавці Програми |
Департамент освіти і науки Львівської обласної військової адміністрації Департамент з питань культури, національностей та релігій Львівської обласної військової адміністрації Департамент комунікації та внутрішньої політики Львівської обласної військової адміністрації КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» КЗ ЛОР «Львівський обласний Будинок вчителя» районні державні (військові) адміністрації області; органи управління освіти, культури територіальних громад; заклади та установи освіти і культури різних типів і форм власності |
Учасники Програми |
Департамент освіти і науки, департамент з питань культури, національностей та релігій, департамент комунікації та внутрішньої політики, управління молоді та спорту Львівської обласної військової адміністрації; Національний університет «Львівська політехніка» КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»; КЗ ЛОР «Львівський обласний Будинок вчителя»; Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Львівській області; Львівська обласна універсальна наукова бібліотека районні державні (військові) адміністрації області; органи управління освіти, культури, молоді і спорту територіальних громад; заклади та установи освіти і культури різних типів і форм власності; ГО «Освітньо-європейський центр Феодосії Колесник» та інші громадські організації, ініціативні групи |
Термін реалізації Програми |
2023–2026 роки |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми (тис. грн) |
на 2023 рік – 3522,5 тис. гривень; на 2024 рік – в межах бюджетних призначень; на 2025 рік – в межах бюджетних призначень; на 2026 рік – в межах бюджетних призначень. |
___________________________________________________________________
Додаток 2
до Програми
Ресурсне забезпечення
Програми посилення державотворчої та консолідаційної ролі української мови у Львівської області на 2023 – 2026 роки
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми (тис. грн) |
2023 рік |
2024 рік |
2025 рік |
2026 рік |
Усього витрат на виконання Програми (тис. грн) |
Усього, |
3522,5
|
У межах бюджетних призначень |
У межах бюджетних призначень |
У межах бюджетних призначень |
3522,5 |
у тому числі |
|
|
|
|
|
▪ державний бюджет |
0 |
У межах бюджетних призначень |
У межах бюджетних призначень |
У межах бюджетних призначень |
0 |
▪ обласний бюджет |
3522,5 |
У межах бюджетних призначень |
У межах бюджетних призначень |
У межах бюджетних призначень |
3522,5 |
▪ місцеві бюджети** |
0 |
|
|
|
0 |
▪ кошти небюджетних джерел** |
0 |
|
|
|
0 |
_________________________________________________________
Додаток 4
до Програми
Стислий аналіз
стану функціонування української мови на Львівщини
В області організовано та системно проводиться навчання педагогічних працівників з питань розвитку ключових компетентностей, яке спрямоване на удосконалення мовно-комунікативної компетентності педагогічних працівників, тобто на їхню здатність здійснювати професійну усну та письмову комунікацію засобами державної мови.
З метою покращення якості викладання державної мови в закладах освіти для учителів української мови та літератури, зокрема, в Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти розроблено відповідні спецкурси, працюють творчі майстерні, укладаються навчально-методичні посібники. Протягом 2021 року понад 700 вчителів української мови та літератури пройшли курси підвищення кваліфікації в інституті, у 2022 році – понад 900 педагогів.
Для розвитку та удосконалення професійної мовно-комунікативної компетентності педагогічні працівники навчаються на курсах з культури українського мовлення.
З вересня 2022 року викладачі Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти проводять курси української мови для внутрішньо переміщених осіб. За цей час проведено 18 двогодинних тренінгових, практичних занять, на яких слухачі практикують спілкування українською мовою у різноманітних комунікативних ситуаціях.
У Львівському національному університеті імені Івана Франка, який має великий досвід і тривалу історію проведення іспитів з володіння українською мовою всіх рівнів – від А1 до С2 (відповідно до загальноєвропейських вимог), запроваджена освітня програма «Українська мова як іноземна». Фахівці кафедри українського прикладного мовознавства університету є співавторами «Стандартизованих вимог. Українська мова як іноземна (рівні А1-С2)», схвалених рішенням колегії МОН України; вони є членами Національної комісії зі стандартів державної мови, екзаменаторами Національної комісії. Крім цього, на кафедрі українського прикладного мовознавства Львівського національного університету імені Івана Франка триває розроблення навчальної дистанційної програми для підготовки вчителів української мови як іноземної (для осіб з філологічною освітою, які проживають за кордоном); здійснюється координація діяльності центрів з питань підготовки і проведення сертифікаційних іспитів на визначення рівня володіння українською мовою як іноземною для отримання сертифікату Львівського національного університету імені Івана Франка; консультування з питань вироблення навчальних програм з української мови як іноземної та створення навчальних матеріалів.
Для популяризації української літератури та мови, підвищення її використання для педагогічних працівників, батьків, мешканців територіальних громад проведено онлайн-конференції, поетичні педагогічні читання до Міжнародного дня рідної мови, відкриті лекції «Роль Тараса Шевченка у процесі формування української літературної мови», «Ідеї духовного відродження рідного народу. Життя і творчість Василя Щурата. До 150-річчя з дня народження», обласні вебінари «Портрети українських мовознавців» та інші.
З метою виявлення обдарувань здобувачів освіти, розвитку їх креативності й вольових якостей та задля розвитку української мови і писемності щорічно проводиться обласний та всеукраїнський етапи Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка. Учні Львівщини – активні учасники конкурсу «Об’єднаймося ж, брати мої».
Заслуговує на увагу позиціонування бренду освіти Львівщини в національному інформаційному просторі та освітнього потенціалу Львівщини за межами регіону. З цією метою розпочато реалізацію проєктів «Формування українського освітнього простору у країнах діаспори: Портал «Український освітній всесвіт». Інтерактивна карта та форум українознавчих освітніх закладів за кордоном» та «Регіональний науково-практичний експеримент «Впровадження структурно-функціональної моделі забезпечення комплексної підтримки україномовної освіти за кордоном», який триватиме до 2030 року. У межах реалізації цих проєктів передбачено розроблення програм, навчальних і культурно-просвітницьких матеріалів для шкіл різного типу, що функціонують у середовищі українських емігрантів, з урахуванням їхніх потреб, підготовка на базі Львівського національного університету імені Івана Франка та інших вишів педагогів для навчання українських емігрантів (дітей та дорослих) українознавчим предметам, підвищення кваліфікації педагогів україномовних шкіл, таких як Культурно-освітній центр «Дивосвіт» при Спілці українців у Португалії, Українсько-Австрійський культурно-освітній центр у Відні «Ерудит», Товариство «Українсько-Грецька думка», ГО «Справа Кольпінга в Україні» та інші.
У 2022 році у закладах освіти проведено заходи до 180-річчя виходу в світ видання І. Котляревського «Енеїда», до 300-ліття від дня народження Г. Сковороди; до 140-річчя від дня народження І. Огієнка; до 130-річчя від дня народження Й. Сліпого.
Міжнародний інститут освіти, культури та зв’язків з діаспорою Національного університету «Львівська політехніка» у партнерстві з департаментом освіти та науки обласної державної адміністрації започаткував розмовний клуб «Говорімо українською!» для внутрішньо переміщених осіб з невимушеного спілкування на цікаві для учасників теми, що допоможе легко подолати мовний бар’єр і цілком перейти на українську.
За сприяння департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації спільно з Міжнародним інститутом освіти, культури та зв’язків з діаспорою було видано навчальний посібник з української мови як іноземної для слухання, читання та розвитку мовленнєвої діяльності на рівні В1 «Образки з Лесиного життя», який містить різножанрові тексти про життя та творчість Лесі Українки, словники малознайомої лексики, дотекстові й післятекстові вправи та завдання на розвиток комунікативних навичок. Навчальний посібник призначений для учнів суботніх і недільних українознавчих шкіл за кордоном й усіх, хто хоче поглибити свої знання з української мови як іноземної, та рекомендований для різних форм освітнього процесу: дистанційного навчання, занять у класі та вивчення мови індивідуально
Крім цього, на базі Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки систематично проводяться зустрічі з відомими письменниками та поетами з внутрішньо переміщеними дітьми та дорослими.
_______________________________________________________________