КОНЦЕПЦІЯ підтримки Захисників та Захисниць України на території Львівщини
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження начальника
обласної військової адміністрації
______________№____________
КОНЦЕПЦІЯ
підтримки Захисників та Захисниць України
на території Львівщини
І. Загальний опис та підстави реалізації Концепції
Починаючи з 2014 року перед Україною постали нові соціальні виклики, які є результатом збройної агресії російської федерації. Серед таких викликів – необхідність налагодження ефективної системи соціального захисту Захисників/Захисниць України та членів їх сімей.
Враховуючи повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України, кількість Захисників та Захисниць, які з 2014 року продовжують обороняти України, значно збільшилась. Отже система їх підтримки потребує змін та нових підходів.
Програми ефективної роботи з Захисниками та Захисницями України є питанням національної безпеки. Їх відновлення та ресоціалізація безпосередньо пов’язана з питанням підвищення престижності військової професії, героїзації армії, а відтак і національної безпеки.
Концепція є відображенням позитивних зобов’язань держави та місцевих органів перед своїми громадянами, які відстоювали конституційні засади демократії, права і свободи людини, активну благодійну, гуманістичну, громадську діяльність в Україні, самовіддане служіння Українському народу, виявлені під час подій, пов’язаних із захистом незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України, в тому числі під час Революції Гідності, в ході антитерористичної операції, операції Об’єднаних сил, під час здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією росії проти України.
Реалізація Концепції відбувається з врахуванням законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей», «Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни», «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про основи національного спротиву», «Про правовий режим воєнного стану», «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин»; указів Президента України від 14 квітня 2014 року №405/2014 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року ”Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України”», від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», від 14 березня 2022 року №133/2020 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»; від 17 травня 2022 року «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»; Стратегії розвитку Львівської області на період 2021 – 2027 років; інших нормативних документів, рішень Львівської обласної ради і розпоряджень голови Львівської обласної державної адміністрації, що гарантують, передбачені Конституцією України, права Захисників та Захисниць України, ветеранів, постраждалих учасників Революції Гідності, а також членів їхніх родин.
ІІ. Цільова аудиторія
До цільової аудиторії Концепції належать:
- Захисники та Захисниці України:
1.1. Військовослужбовці Збройних Сил України та інших силових структур, члени їх сімей (у тому числі військовослужбовці, які перебувають у полоні та / або вважаються зниклими безвісти за особливих обставин);
1.2. Ветерани (ветерани російсько-української війни з числа учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни) та члени їх сімей.
- Члени сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України.
- Члени сімей загиблих (померлих) ветеранів.
- Члени сімей Героїв Небесної Сотні.
- Постраждалі учасники Революції Гідності.
- Члени сімей померлих учасників Революції Гідності.
Під зазначеними категоріями розуміються особи, яким згідно з Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі – Закон) встановлено один із статусів:
учасника бойових дій – відповідно до пунктів 19 –21 частини першої статті 6 Закону;
особи інвалідністю внаслідок війни — відповідно до пунктів 10 – 14 частини другої статті 7 Закону;
учасника війни – відповідно до пункту 13 статті 9 Закону;
постраждалого учасника Революції Гідності – відповідно до статті 16 Закону;
члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни – відповідно до абзаців першого та четвертого пункту 1 статті 10 Закону;
члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України – відповідно до статті 10¹ Закону.
Далі у тексті Концепції для позначення цільової аудиторії використовуємо збірне поняття – Захисники та Захисниці, члени їх сімей.
ІІІ. Мета та головні аспекти Концепції
Одним із першочергових завдань держави є створення таких умов, за яких Захисники та Захисниці, члени їх сімей отримують всі необхідні їм засоби для відновлення, повернення до активного суспільного життя, відчувають підтримку з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організації, незалежно від форм власності.
Головна сутність Концепції – сприяння повернення до активного суспільного життя, а також реалізації творчого, професійного та іншого потенціалу Захисників та Захисниць, членів їх сімей. Концепція працює з урахуванням вже діючих додаткових соціальних пільг та гарантій від області і пропонує нові механізми підтримки та реінтеграції ветеранів і членів їхніх родин, членів родин загиблих.
Загальними принципами Концепції є правова визначеність, пропорційність та законність. Крім цього, під час реалізації Концепції відходимо від виключно патерналістських методів роботи.
Слід розуміти, що складна ситуація в Україні зумовлює нові виклики й підходи роботи для органів державної влади та органів місцевого самоврядування (зокрема, які знаходяться на території Львівської області) щодо підтримки Захисників і Захисниць, членів їх сімей. Необхідно впроваджувати нові підходи підтримки які, з одного боку, врахують вимоги чинного законодавства, з іншого – спиратимуться на потреби Захисників і Захисниць, членів їх сімей, а також будуть посилювати обороноздатність країни, її можливість протистояти ворогу в довготривалій перспективі, сприятимуть стійкості громад в умовах довготривалої війни.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані при реалізації своїх повноважень діяти добросовісно в межах норм чинного законодавства із врахуванням реальних потреб Захисників і Захисниць, членів їх сімей.
Досягнення заявленої мети повинно відбуватися з дотриманням таких положень:
- кожен Захисник та Захисниця, повернувшись із зони бойових дій або / та звільнившись з військової служби, повинні отримувати з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування інформаційну та ресурсну підтримку на кожному з етапів шляху повернення до мирного життя;
- всі зусилля влади різних рівнів щодо Захисників та Захисниць, членів їх сімей спрямовані на наданні можливостей в реалізації їхнього потенціалу та ефективної ресоціалізації;
- потреби Захисників і Захисниць, членів їх сімей мають бути вивчені, проаналізовані, збалансовані ресурсними можливостями держави й громади. Першочергово і найповніше задовольняються потреби з фізичного і ментального відновлення Захисників і Захисниць;
- заходи мають включати активне залучення сімей Захисників і Захисниць, оскільки сім’я може надати найбільший ресурс для стійкості;
- створення умов, за яких Захисники та Захисниці, члени їх сімей відчуватимуть зв’язок з між собою, приналежність до ветеранської спільноти та громади;
- активне залучення Захисників і Захисниць, членів їх сімей до заходів, що сприятимуть цілеспрямованості, відчуттю місії, почуттю історії та мети українського народу у боротьбі з ворогом, забезпечення розуміння цих компонентів серед Захисників і Захисниць та мешканців громади;
- забезпечення комунікації органів державної влади та органів місцевого самоврядування з ветеранською спільнотою для отримання інформації про можливості та проблеми Захисників та Захисниць, членів їх сімей;
- активне залучення органами державної влади та органами місцевого самоврядування ветеранської спільноти до питань розподілу ресурсів, пошуку шляхів вирішення проблем, підтримка лідерів ветеранського руху, також їх залучення до прийняття рішень, що стосуються не тільки ветеранської спільноти, а й всієї громади, її безпеки та стійкості.
Пріоритетним є підтримка формування добробуту Захисників і Захисниць, членів їх сімей, їхньої соціально-економічної стійкості, створення умов для їхньої активної економічної діяльності.
Результативна підтримка Захисників та Захисниць, членів їх сімей неможлива без добре налагодженої взаємодії органів державної влади на всіх рівнях, органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства, соціально-орієнтованого бізнесу.
ІV. Стейкхолдери
- Центральні органи виконавчої влади:
1.1. Міністерство у справах ветеранів України.
1.2. Міністерство оборони України.
1.3. Міністерство соціальної політики України.
1.4. Міністерство реінтеграції тимчасово окупованих територій.
- Районні державні адміністрації Львівської області:
- Територіальні громади Львівської області.
- Центри комплектування та соціальної підтримки.
- Військові та силові структури, дислоковані на території області.
- Пенсійний фонд України у Львівській області.
- Обласний та міські центри зайнятості.
- Структурні підрозділи Львівської обласної державної адміністрації:
8.1. Департамент соціального захисту населення обласної державної адміністрації.
8.2. Департамент охорони здоровʼя Львівської обласної державної адміністрації.
8.3. Департамент освіти та науки Львівської обласної державної адміністрації.
8.4. Департамент комунікацій та внутрішньої політики Львівської обласної державної адміністрації.
8.5. Департамент з питань культури, національностей та релігій обласної державної адміністрації.
8.6. Департамент архітектури та містобудування обласної державної адміністрації.
8.7. Департамент агропромислового розвитку обласної державної адміністрації.
8.8. Департамент економічної політики обласної державної адміністрації.
8.9. Департамент міжнародної технічної допомоги та міжнародного співробітництва обласної державної адміністрації.
8.10. Управління туризму обласної державної адміністрації.
8.11. Управління спорту обласної державної адміністрації.
8.12. Управління транспорту та зв’язку обласної державної адміністрації.
8.13. Служба у справах дітей обласної державної адміністрації.
- Відділ Міністерства у справах ветеранів у Львівській області.
- Комунальний заклад Львівської обласної ради «Будинок воїна».
- Консультативно-дорадчий орган Львівської обласної військової адміністрації «Офіс підтримки військовослужбовців та членів їх сімей».
- Інститути громадянського суспільства:
12.1. Громадські об’єднання.
12.2. Релігійні організації.
12.3. Благодійні організації.
12.4. Професійні спілки та їх об’єднання.
12.5. Асоціації, організації роботодавців та їхні об’єднання.
12.6. Органи самоорганізації населення.
12.7. Інші непідприємницькі товариства та установи.
- Представники соціально орієнтованого бізнесу та їх об’єднання.
- Цінності та правила
Успішно ресоціалізований Захисник або Захисниця – запорука стійкості громад та сталості суспільства, перевага держави на шляху до майбутнього розвитку.
Вдячність, гідність та повага до кожного Захисника та Захисниці, членів їх сімей.
Розуміння того, що Захисники та Захисниці – найцінніших ресурс держави та громад.
Надання підтримки з урахуванням індивідуальних потреб кожного Захисника або Захисниці, а також обмеженості ресурсів держави та громади.
Питання відновлення і підтримки Захисників та Захисниць, членів їх сімей розглядаються з урахуванням вимог щодо забезпечення безпеки та оборони держави, стійкості громад в умовах довготривалої війни.
Орієнтація на результат у задоволенні поточних та стратегічних інтересів Захисників та Захисниць, членів їх сімей найбільш ефективним шляхом.
В основі роботи із Захисниками та Захисницями, членами їх сімей – забезпечення соціальної згуртованості, відбудова міцних соціальних зв’язків, допомога за принципом рівний-рівному.
Ведення владою відкритого діалогу і підтримка комунікацій з Захисниками та Захисницями, членами їх сімей, розбудова довіри до влади, залученість ветеранської спільноти до вирішення справ громади.
- Ключові цілі та завдання
- Оптимізації та оновлення систем підтримки Захисників та Захисниць, членів їх сімей.
- Взаємодія стейкхолдерів Концепції.
- Створення мультидисциплінарних команд.
- Комплексний підхід до підтримки Захисників та Захисниць, членів їх сімей, відповідно до індивідуальних потреб.
- Пріоритезація підтримки, що направлена на відновлення фізичного і ментального здоров’я, надання підтримки для забезпечення активного життя і праці, забезпечення соціальної допомоги там, де існує потреба і підстави.
- Створення та координація мереж підтримки та їх об’єднання за принципом єдиного вікна на базі ветеранських просторів за категоріями:
6.1. Медична підтримка.
6.2. Психологічна підтримка.
6.3. Реабілітація.
6.4. Освітня підтримка.
6.7. Працевлаштування.
6.8. Юридична підтримка.
6.9. Соціальна підтримка
6.10. Дозвілля.
6.11. Підтримка ветеранського підприємництва.
6.12. Реалізація іпотечних програм.
- Залучення Захисників і Захисниць, членів їх сімей до участі у консультативно-дорадчих та інших органів при місцевій владі, органах місцевого самоврядування, створення інструментів участі у справах громад.
- Підвищення якості комунікації, забезпечення її системності, підвищення рівня поінформованості Захисників і Захисниць:
8.1. Створення стратегії комунікації влади та ветеранської спільноти, плану її реалізації.
8.2. Підвищення кваліфікації фахівців. Організація обміну досвідом.
8.3. Створення чат-боту, використання соціальних мереж для комунікації.
Основними інструментами досягнення заявлених цілей та завдань є:
об’єднання зацікавлених осіб різних рівнів і сфер навколо потреб Захисників або Захисниць, членів їх сімей;
- створення мультидисциплінарних команд на рівні області (району, громади), які, дотримуючись принципів індивідуального підходу, цінностей та правил Концепції, максимально ефективно реагують на запити Захисників та Захисниць, членів їх сімей, надають допомогу та сприяють вирішенню озвучених питань; впровадження в роботу координатора підтримки - кейс-менеджера;
- розгляд питань підтримки Захисників і Захисниць в контексті їхньої сім’ї, активне залучення сімей до питань відновлення і підтримки Захисників і Захисниць;
- пріоритезація потреб: першочергово вирішуються питання фізичного і ментального здоров’я, далі впроваджуються заходи на підтримку добробуту, створення умов для активного життя, праці, самозабезпечення, економічної активності, а також впроваджуються заходи соціальної допомоги з урахуванням факторів малозабезпеченості;
- створення і підтримка майданчиків для забезпечення зв’язків Захисників і Захисниць, членів їх сімей з ветеранською спільнотою, реалізації заходів підтримки за принципом рівний-рівному, відбудови взаємозв’язків і зобов’язань;
- впровадження заходів національно-патріотичного виховання спільно з ветеранською спільнотою, проведення культурних, спортивних заходів із залученням та / або в якості спільно організованих із Захисниками і Захисницями, членами їх сімей;
- формування комунікаційної політики та планів комунікацій із Захисниками і Захисниками, членами їх сімей, їх подальша реалізація, створення інструментів комунікації;
- реалізація заходів участі Захисників і Захисниць, членів їх сімей у справах громади;
- створення умов для економічної активності Захисників і Захисниць, членів їх сімей.
VІ. Обсяг фінансових, матеріально-технічних і трудових ресурсів
Реалізація Концепції здійснюється за рахунок коштів державного, обласного і місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
Реалізація Концепції передбачає ефективне та оптимальне використання наявного ресурсу в межах заходів та програм державного, обласного та місцевого бюджетів.
Обсяг фінансових, матеріально-технічних і трудових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції, визначається щороку з урахуванням можливостей державного та місцевих бюджетів, розміру міжнародної технічної допомоги, аналізу потреб на реалізацію Концепції.
Т. в. о. директора департаменту
соціального захисту населення
обласної державної адміністрації Роман АНДРЕС