ПОРЯДОК розроблення обласних (бюджетних) цільових програм, моніторингу та звітності щодо їх виконання у період воєнного стану
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження начальника
обласної військової адміністрації
____________ № _____________
ПОРЯДОК
розроблення обласних (бюджетних) цільових програм,
моніторингу та звітності щодо їх виконання
у період воєнного стану
- Загальні положення
- Порядок розроблення обласних (бюджетних) цільових програм, моніторингу та звітності щодо їх виконання у період воєнного стану (далі – Порядок) визначає механізм розроблення, погодження, подання для затвердження та виконання обласних цільових програм, а також їх моніторингу та звітності під час дії правового режиму воєнного стану для забезпечення виконання спеціального законодавства, яким регулюються відносини учасників бюджетного процесу в умовах воєнного стану в Україні.
- Порядок розроблений відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану», Указу Президента України від 24.02.2022 № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій», з урахуванням основних принципів Порядку розроблення та виконання державних цільових програм, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 106, та постанов Кабінету Міністрів України від 11.03.2022 № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» та від 09.06.2021 № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану».
- Розроблення, погодження, подання для затвердження та виконання обласних цільових програм, а також їх моніторинг та звітність здійснюється відповідно до вимог цього Порядку на час дії правового режиму воєнного стану, але в будь-якому випадку до кінця 2022 року, якщо інше не буде встановлено законодавством.
- Обласна цільова програма (далі – Програма) – це сукупність взаємопов’язаних завдань і заходів, узгоджених за термінами та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на розв’язання актуальних проблем розвитку регіону або окремих галузей економіки та соціально-культурної сфери області.
- Підставами для розроблення Програми є:
існування проблеми на рівні області, розв’язання якої потребує залучення коштів обласного бюджету;
наявність в обласному бюджеті ресурсного забезпечення виконання заходів Програми.
- В умовах воєнного стану в Україні пріоритетним вважаються розроблення програм за такими спрямуваннями:
соціальні, що передбачають розв’язання проблем безробіття, реалізації прав внутрішньо переміщених осіб на житло, посилення соціального захисту внутрішньо переміщених осіб та населення області, розвиток охорони здоров’я та освіти;
економічні, що спрямовані на розв’язання комплексних галузевих проблем виробництва, підвищення його ефективності та якісних характеристик, забезпечення ресурсозбереження, створення нових виробництв, розвиток виробничої кооперації, підтримки та розміщення релокованого бізнесу;
оборонні, що розробляються з метою посилення обороноздатності області;
правоохоронні, спрямовані на забезпечення правоохоронної діяльності, боротьби із злочинністю та державної безпеки;
Обласні цільові програми можуть бути спрямовані на розв’язання інших проблем області, якщо вирішення таких будуть сприяти виконанню заходів правового режиму воєнного стану в Україні та/або стосуватись реалізації гуманітарної політики на території області.
- Програма не повинна мати аналогів, а її заходи дублювати заходи інших обласних програм.
- Порядок розроблення обласних цільових програм
- Основними стадіями розроблення та виконання Програми є:
ініціювання її розроблення;
підготовка проєкту Програми з визначенням заходів, завдань та показників, що пропонуються для врахування; обсягів і джерел фінансування; головних розпорядників коштів обласного бюджету; строків виконання, а також головних виконавців;
проведення узгодження та затвердження проєкту Програми;
затвердження бюджетних призначень в обласному бюджеті на виконання заходів Програми;
реалізація заходів Програми та контроль за ходом її виконання;
внесення змін до Програми (за необхідності);
оцінка ефективності реалізації Програми, підготовка звітів про результати виконання Програми.
- Ініціювання розроблення Програми.
9.1. Ініціаторами розроблення Програми можуть бути головні розпорядники коштів обласного бюджету.
Головний розпорядник коштів обласного бюджету готує пропозиції щодо наявності підстав для розроблення Програми, які зазначені в пункті 5 цього Порядку, та подає їх службовою запискою начальникові обласної військової адміністрації для отримання згоди щодо розроблення її проєкту.
9.2. У разі отримання згоди начальника обласної військової адміністрації головний розпорядник коштів обласного бюджету готує проєкт Програми.
- Підготовка проєкту Програми.
10.1. Напрацювання проєкту Програми здійснюється головним розпорядником коштів обласного бюджету самостійно або спільно із зацікавленими у її прийнятті та виконанні установами, організаціями, підприємствами тощо.
За потреби до розробки Програми залучаються місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування області, територіальні підрозділи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронні та контролюючі органи, наукові установи тощо.
Досягнення мети, завдань та очікуваного результату Програми здійснює головний розпорядник коштів обласного бюджету відповідно до покладених на нього функцій за кошти обласного бюджету та інших джерел фінансування.
10.2. Відповідальний виконавець Програми визначається головним розпорядником коштів.
Відповідальним виконавцем Програми може бути головний розпорядник коштів обласного бюджету, виконання заходів якої забезпечується його апаратом, та / або розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, який виконує Програму в системі головного розпорядника коштів обласного бюджету.
Відповідальний виконавець Програми у процесі її виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів у межах визначених бюджетних призначень.
10.3. Проєкт Програми повинен містити такі розділи:
паспорт;
визначення проблеми, на розв’язання якої Програма спрямована;
визначення мети;
визначення відповідальних виконавців;
перелік завдань і заходів Програми, напрямів використання бюджетних коштів та результативних показників;
обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування, строки виконання завдань, заходів;
визначення механізму реалізації завдань і заходів Програми;
координація та контроль за ходом виконання Програми;
10.3.1. Паспорт Програми.
Паспорт Програми містить у стислому вигляді її загальну характеристику та готується за формою згідно з додатком 1 до Порядку.
10.3.2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма.
Проєкт Програми повинен містити чітко сформульоване визначення проблеми, на вирішення якої вона спрямована, з обґрунтуванням шляхів і засобів розв’язання проблеми, а також необхідності фінансування Програми за рахунок коштів обласного бюджету.
Визначення проблеми має перебувати у компетенції обласної державної адміністрації. У відповідності до визначеної проблеми формулюються мета, завдання та інші розділи Програми.
10.3.3. Визначення мети Програми.
Мета Програми – кінцевий результат, який досягається завдяки її виконанню, відповідає пріоритетам державної та регіональної політики.
Мета повинна бути реальною та досяжною і щороку суттєво не змінюватись.
Мета Програми поєднує комплекс взаємопов’язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв’язання важливих проблем розвитку області, її окремих територій, що потребують підтримки, а також галузей та видів економічної діяльності, що визначені пріоритетами економічного розвитку області.
Сформульоване визначення мети Програми повинно мати логічний зв’язок із її назвою.
10.3.4. Перелік завдань, заходів і результативних показників Програми.
У Програмі визначаються завдання, заходи та результативні показники, виконання яких дасть змогу досягти реалізації мети Програми.
Завдання – конкретний комплекс заходів, який відображає основні етапи, що спрямовані на досягнення поставленої мети Програми, визначає шляхи її виконання та підлягає перевірці.
Результативні показники Програми використовуються для оцінки її ефективності та передбачають кількісні і якісні показники, які визначають результат виконання завдань та ступінь досягнення поставленої мети Програми. Зазначені показники мають підтверджуватися офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку.
Результативні показники виконання Програми подаються за роками і використовуються для відстеження динаміки процесів і оцінки кількісних та якісних змін.
Результативні показники можуть поділятися на наступні групи:
показники затрат – визначають обсяг і структуру фінансових та інших ресурсів, які забезпечують виконання Програми та характеризують структуру витрат на її виконання;
показники продукту – використовуються для оцінки досягнення поставленої мети (обсяги виробленої продукції, виконаних робіт, наданих послуг на виконання Програми, кількість користувачів товарами, роботами, послугами тощо);
показники ефективності – залежно від завдань, виконання яких забезпечує реалізацію Програми, можуть визначатися як:
1) витрати ресурсів на одиницю показника продукту (економність);
2) відношення максимальної кількості вироблених товарів (виконаних робіт, наданих послуг) до визначеного обсягу фінансових ресурсів (продуктивність);
3) досягнення визначеного результату (результативність) стосуються програм, які спрямовані на виробництво продукції, виконання будівельних робіт, надання послуг у бюджетній сфері;
показники якості є сукупністю властивостей, які характеризують досягнуті результати якості створеного продукту, що задовольняють споживача відповідно до їх призначення та відображають послаблення чи посилення позитивних тенденцій у наданні послуг (виробленні товарів, виконанні робіт) споживачам за рахунок коштів Програми.
Показники обсягів фінансових витрат, необхідні для виконання Програми в цілому та за роками з визначенням джерел фінансування, складаються за формою згідно з додатком 2 до Порядку.
Перелік напрямів, завдань, заходів і результативних показників Програми формується згідно з додатком 3 до Порядку.
10.3.5. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування, строки виконання завдань, заходів.
У Програмі зазначаються шляхи, методи та засоби розв’язання проблеми галузі або території, терміни та етапи виконання.
10.3.6. Визначення механізму реалізації завдань і заходів Програми.
Реалізація завдань і заходів Програми потребує напрацювання чітко визначеного нормативно-правового механізму та порядку розподілу і використання коштів обласного бюджету, а також планових обсягів співфінансування з державного та інших місцевих бюджетів, міжнародно-технічної допомоги, інших не заборонених законодавством джерел фінансування.
10.3.7. Координація та контроль за ходом виконання Програми.
Визначається орган, який здійснює координацію дій виконавців Програми та контролює стан її виконання, встановлює порядок інформування ними із зазначенням термінів звітування.
- Порядок узгодження та затвердження Програми.
11.1. Узгодження завдань, заходів та показників проєкту Програми, здійснюється департаментом економічної політики обласної державної адміністрації та департаментом фінансів обласної державної адміністрації. За необхідності можуть надаватися відповідні зауваження та рекомендації до Програми.
11.2. Після проведення узгодження завдань, заходів та показників проєкту Програми головний розпорядник коштів готує проєкт розпорядження про затвердження Програми та супроводжує його погодження (візування).
11.3. Проходження процедури погодження (візування) розпорядження про затвердження обласних цільових програм проводиться у відповідності з вимогами Регламенту обласної державної адміністрації.
11.4. Затверджена Програма розміщується на офіційному вебсайті обласної державної адміністрації, за винятком програм, які містять інформацію з обмеженим доступом.
11.5. Головний розпорядник коштів у термін не пізніше одного місяця, а в разі необхідності проведення конкурсного відбору – двох місяців, після затвердження Програми подає на погодження начальнику обласної військової адміністрації пропозиції щодо напрямів використання бюджетних коштів та / або переліків об’єктів на виконання заходів Програми (у разі їх відсутності у затвердженій Програмі).
Напрями використання бюджетних коштів погоджуються відповідними посадовими особами згідно з додатком 4 до Порядку та затверджуються начальником обласної військової адміністрації.
- Затвердження бюджетних призначень на виконання Програми.
12.1. Фінансування затвердженої обласної Програми здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету та інших коштів, згідно з її ресурсним забезпеченням.
12.2. Головний розпорядник коштів обласного бюджету надає департаменту фінансів обласної державної адміністрації бюджетний запит щодо її фінансування за рахунок коштів обласного бюджету або інших джерел, що надходять до обласного бюджету.
Департамент фінансів обласної державної адміністрації аналізує поданий бюджетний запит відповідно до можливостей обласного бюджету та згідно з визначеним порядком враховує або не враховує його у проєкті обласного бюджету або внесення змін до його показників.
Обсяг видатків на реалізацію Програми на плановий рік повинен відповідати аналогічним показникам, затвердженим в обласному бюджеті.
- Організація виконання Програми, здійснення контролю за її виконанням.
13.1. Виконання Програми здійснюється шляхом реалізації виконавцями її заходів, завдань і результативних показників.
13.2. Безпосередній контроль за виконанням Програми здійснює відповідальний виконавець, а за цільовим та ефективним використанням коштів – головний розпорядник коштів.
- Здійснення звітності про результати виконання Програми, внесення змін до неї та припинення її дії.
14.1. Департамент фінансів обласної державної адміністрації надає департаменту економічної політики обласної державної адміністрації оперативну щотижневу інформацію (наростаючим підсумком) щодо обсягів фінансування обласних програм.
14.2. Головний розпорядник коштів обласного бюджету щоквартально (наростаючим підсумком), до 10 числа наступного місяця після звітного періоду, надає до департаменту економічної політики обласної державної адміністрації звіт про стан виконання заходів та завдань Програми за формою, згідно з додатком 5 до Порядку, крім річного звіту. Річні звіти за формою, згідно з додатком 5 до Порядку, подаються до 20 січня.
Підсумкові звіти довгострокових програм подаються не пізніше ніж через 25 днів після завершення визначеного терміну дії довгострокової програми за формою, згідно з додатком 6 до Порядку.
14.3. Річні та підсумкові звіти повинні містити, крім табличних матеріалів, пояснювальну записку про виконану роботу.
У пояснювальній записці надається інформація стосовно рівня досягнення мети Програми; виконання запланованих завдань, заходів та результативних показників, з роз’ясненням причин невиконання або недосягнення очікуваних результатів; обґрунтування щодо потреби в такій Програмі на наступний рік.
14.4. Департамент економічної політики обласної державної адміністрації узагальнює звіти відповідальних виконавців про щоквартальне (наростаючим підсумком) виконання програм, проводить аналіз цих звітів і до 20 числа наступного місяця після звітного періоду надає зведену інформацію для інформування начальника обласної військової адміністрації за формою, згідно з додатком 7 до Порядку, крім річного звіту. Річний звіт за формою, згідно з додатком 7 до Порядку, та пояснювальна записка до нього, подається до 01 лютого.
14.5. У разі необхідності внесення змін до Програми проєкт змін до неї з уточненими показниками і заходами узгоджується та затверджується відповідно до пункту 11 Порядку.
14.6. Виконання Програми припиняється після завершення встановленого терміну, якщо вона не була достроково припинена.
14.7. Дострокове припинення виконання Програми відбувається у разі втрати актуальності її мети за поданням головного розпорядника коштів обласного бюджету – відповідального виконавця програми та погодження керівництва облдержадміністрації.
- Рішення про дострокове припинення Програми затверджується розпорядженням начальника обласної військової адміністрації.
Директор департаменту економічної
політики обласної державної адміністрації С. КУЙБІДА